Rijád ePrix: BMW slaví premiérové vítězství ve formuli E

Chaos a obrovské drama při příležitosti úvodního závodu páté sezony formule E nejlépe zvládl debutující tým BMW. Nejlepší formu však předvedlo nově zformované uskupení DS Techeetah. Kvůli penalizacím ale přišlo o double.

Velmi rozpačitě až zmatečně začala nová sezona formule E. Jen několik málo hodin před začátkem kvalifikace dospělo vedení série společně s FIA k rozhodnutí změnit její formát. Stalo se tak pod nátlakem ze strany pilotů, jimž nebyla pochuti nepřízeň počasí, respektive množství vody na trati po ranním vydatném dešti.

Namísto klasického rozdělení do čtyř skupin bylo pole redukováno na pouhé dvě skupiny. Vyměřen jim byl čas 15 minut. Výsledné postavení na startovním roštu vzniklo kombinací výsledků obou skupin. Takzvaná Super Pole pro nejlepších pět jezdců z každé skupiny byla zrušena.

Samotné kvalifikační dění přineslo zajímavé výsledky. Největší favorité na zisk pole position se trápili. Za společného jmenovatele pozoruhodného výsledkového mixu lze označit především neznalost chování nového monopostu. Velmi rozladěný byl zejména Lucas di Grassi, ale ani obhájce titulu Jean-Éric Vergne neoplýval nadšením.

Výsledková listina kvalifikace
ZÁVOD

Nové monoposty, množství výkonu navíc, nové automobilky na startu, attack mód, časové vymezení závodu, změna pravidel a v neposlední řadě množství penalizací z kvalifikace. Zápletek ke sledování ePrix v Rijádu před startem závodu bylo dost a dost.

I přes oslnivý výsledek v kvalifikaci, nebyly od jeho samého úvodu vyhlídky BMW na vítězství příliš optimistické. Překvapivý déšť se do Rijádu nevrátil, a tak se na suché trati spíše počítalo s postupným propadem. Ostatně tyto předpovědi se do puntíku vyplnily.

Jenomže Antonio Felix da Costa ve voze BMW díky bravurně zvládnuté taktice dokázal udržet zlatočerný monopost DS Techeetah Jeana-Érica Vergne za svými zády až do cíle.

To i v důsledku četných penalizací. Francouz, společně s několika dalšími jezdci, dostal penalizaci za překročení povoleného množství výkonu, a to jej s největší pravděpodobností stálo vítězství. DS Techeetah byl totiž evidentně nejrychlejším týmem.

Problémy se zavěšením později v závodě potkaly Geox Dragon a pilota José Maríu Lópeze. Svůj monopost nechal stát na trati. Situace na dráze byla neutralizována přítomností Safety Caru.

Velmi spektakulárním prvkem se v tomto momentě jevila být novinka takzvaného attack módu. Aktivační zóna umístěná těsně za výjezdem na startovní rovinku byla spíše nevýhodou. Aktivovat mód totiž znamenalo zpomalit až příliš. Mnozí jezdci proto povinnost použít jej dvakrát za závod nechali až do situací, kdy si byli jistí, že jim za zády nehrozí nebezpečí předjetí.

Nepřehlédněte: Mění se nejvyšší vedení formule E. Dosavadní šéf složil funkci

Něco málo přes tři minuty zbývalo z časového limitu po restartu závodu. Pokus o útok v posledním kole Vergne nezvládl, což da Costovi umožnilo dovést BMW k prvnímu vítězství v jejím prvním vystoupení ve formuli E coby automobilky.

Závod se nevyvedl nováčkům. Nejlepším z nich byl sedmý Oliver Rowland z Nissanu. Bývalí piloti F1, Felipe Massa a Stoffel Vandoorne, skončili na čtrnáctém, respektive sedmnáctém místě.

Výsledková listina Rijád ePrix