V Chile dominoval Techeetah, když vyjel historicky první double. Mizérie Audi se prohlubuje

Santiago de Chile bylo svědkem neskonalé jízdy čínského týmu Techeetah, který si z této destinace odváží maximum možných bodů. Zároveň se jednalo o historicky první double ve formuli E. Za velmi dramatických událostí v průběhu celé ePrix uhájil stupně vítězů renault Sébastiena Buemiho. Noční můra týmu Audi pokračuje, nedokončil ani jeden z jeho vozů.


Kvalifikace

Úroveň přilnavosti. To byl hlavní rozdíl mezi tréninkovými jízdami a těmi kvalifikačním. Teplota trati odpoledne vzrostla a mnohým závodníkům to evidentně činilo velké problémy. To ovšem neplatilo pro Jeana-Érica Vergne, který se z poslední rozřazovací skupiny kvalifikoval do Super pole čtvrtým nejrychlejším časem. V ostrém a závěrečném pokusu dokázal zaznamenat velmi rychlý čas 1:19,161, s nímž se zařadil na nejvyšší místo výsledkové listiny.

Po něm na dráhu vyrazil Sam Bird, jenže právě on byl jedním z těch, kteří ztratili kontrolu nad svým monopostem. Jezdec týmu DS Virgin se opřel o bariéru v zatáčce číslo šest a v Super pole skončil poslední bez měřeného pokusu. V té chvíli došlo i na krátké vyvěšení červených vlajek. A když ani Lucas di Grassi nezajel rychleji, čekalo se na překvapivého vítěze skupinové fáze André Lotterera. Německý velezkušený pilot začal své kolo velmi dobře, dokonce byl rychlejší než Vergne. I on se však později dopustil drobné chyby a otřel se o bariéru. V tu chvíli bylo jasné, že Francouz bere pole position. Úřadující šampion di Grassi navíc obdržel penalizaci za výměnu měniče a na startu poklesl o deset míst.

Velmi těsným způsobem se do závěrečné části nedostal Nelson Piquet. Hodně nepovedeným výkonem se naopak prezentovali jezdci vedoucího týmu Mahindra. Felix Rosenqvist se na start postavil až jako čtrnáctý, kolega Nick Heidfeld dokonce o příčku za něho. Velmi dlouho to taktéž vypadalo na účast v Super pole pro Edoarda Mortaru, nicméně ve vlásence zablokoval svá přední kola a ztratil sekundu na postupové místo.

Výsledková listina kvalifikace

Pozice Jezdec Tým Čas na kolo / ztráta
1. J. E. Vergne TECHEETAH 1:19,161 s
2. S. Buemi Renault e.dams + 0,194 s
**3. L. di Grassi Audi Sport ABT Schaeffler + 0,512 s
4. A. Lotterer TECHEETAH + 27,268 s
*5. S. Bird DS Virgin Racing  DNQ
6. N. Piquet Panasonic Jaguar Racing 1:19,300 s
7. A. Lynn DS Virgin Racing + 0,147 s
8. O. Turvey NIO Formula E Team + 0,274 s
9. N. Prost Renault e.dams + 0,323 s
10. J. M. López Dragon Racing + 0,362 s
11. D. Abt Audi Sport ABT Schaeffler + 0,426 s
12. M. Engel Venturi Formula E + 0,577 s
13. J. D‘Ambrosio Dragon Racing + 0,623 s
14. F. Rosenqvist Mahindra Racing + 0,684 s
15. N. Heidfeld Mahindra Racing + 0,712 s
16. A. da Costa MS&AD Andretti Formula E + 0,832 s
17. E. Mortara Venturi Formula E + 0,857 s
18. T. Blomqvist MS&AD Andretti Formula E + 1,122 s
19. L. Filippi NIO Formula E Team + 11,971 s
20. M. Evans Panasonic Jaguar Racing + 21,240 s

* Prvních pět jezdců se utkalo v tzv. super pole
** Lucas di Grassi obdržel penalizaci pokles 10 míst na startu za výměnu komponent

Závod

Pro první vítězství v sezoně si po startu z pole position a dramatických událostech dojel Jean-Éric Vergne. Pro tým Techeetah, stejně tak jako pro celou formuli E, se jednalo o historický okamžik. Jako druhý totiž dokončil kolega Lotterer, čímž se oba postarali o první double v krátkodobých dějinách tohoto sportu.

Zápis do historie se nicméně nerodil lehce. V samotném závěru závodu byl André Lotterer evidentně při chuti a svou touhu dostat se na první příčku málem korunoval kolizí s Vergnem. Na kontakt došlo, vozy se do sebe na moment zaklesly, ale oba se vzniklou situací naložili zkušeně. A to i při vyhlášení výsledků, kde nebyl cítit sebemenší náznak nevraživosti mezi oběma.

Jako třetí dokončil Sébastien Buemi na renaultu, který chtěl ze vzniklé situace před ním vytěžit. Na zádech si ovšem vezl skvěle jedoucího Felixe Rosenqvista a Sama Birda, kteří se posunuli o pozici výše po nevyvedeném útoku na Buemiho ze strany Nelsona Piqueta, jež se odehrál jen o kolo dříve. Ti mu nedali prostor k útoku a mocně se mu ukazovaly v zrcátkách v každé ze zatáček. Naopak Piquet se po skvělém startu, kdy jezdil dokonce na druhém místě, propadl až na šestou příčku.

A závod byl plný dalších dramat. Ta snad trefně vystihne první nasazení safety caru v sezoně po nárazu do zdi ze strany Mara Engela. Podobně skončil v prvním kole po incidentu s Nickem Heidfeldem i José María López. Zpomalovací vůz na dráze setrval čtyři kola.

Pořádnou noční můru letos prožívá tým Audi pod vedením Alana McNishe. Před startem závodu mu patřila až sedmá příčka v Poháru konstruktérů a v Santiagu si ještě o příčku pohoršil. Všech dvanáct bodů má na kontě Daniel Abt, kterého dosud míjely problémy technického ražení, jež naopak od startu v Hongkongu sužují kolegu di Grassiho. Šéf týmu McNish zněl velmi optimisticky, když se prý před touto ePrix podařilo objasnit příčiny častých selhání. Ovšem byl daleko od pravdy. V Chile nedokončil ani jeden jeho vůz a Audi už podruhé letos odjíždí bez bodového zisku.

V důsledku těchto rozmanitých výsledků je situace v šampionátu velmi rychle se měnící entitou. Do čela pořadí mezi konstruktéry se rázem vyhoupl Techeetah, jež disponuje dvoubodovým náskokem na Mahindru. Třetí DS Virgin už ztrácí bodů dvacet. Mezi jezdci se ujal vedení Vergne před Rosenqvistem a Birdem. Tuto trojici dělí pouhých deset bodů. Naopak di Grassi jako jediný zůstává bez zisku bodu.

Výsledková listina nedělní ePrix Santiaga:

Pozice Jezdec Tým Počet kol / ztráta
1. J. Vergne TECHEETAH 37 kol
2. A. Lotterer TECHEETAH + 1,154 s
3. S. Buemi Renault e.dams + 1,959 s
4. F. Rosenqvist Mahindra Racing + 2,793 s
5. S. Bird DS Virgin Racing + 4,490 s
6. N. Piquet Panasonic Jaguar Racing + 6,364 s
7. M. Evans Panasonic Jaguar Racing + 7,099 s
8. J. D‘Ambrosio Dragon Racing + 13,308 s
9. A. da Costa MS&AD Andretti Formula E + 14,811 s
10. N. Prost Renault e.dams + 21,092 s
11. T. Blomqvist MS&AD Andretti Formula E + 32,924 s
12. L. Filippi NIO Formula E Team + 44,127 s
13. E. Mortara Venturi Formula E + 49,398 s
14. O. Turvey NIO Formula E Team + 1:12,282 s
15. A. Lynn DS Virgin Racing DNF
16. N. Heidfeld Mahindra Racing DNF
17. L. di Grassi Audi Sport ABT Schaeffler DNF
18. D. Abt Audi Sport ABT Schaeffler DNF
19. M. Engel Venturi Formula E DNF
20. J. M. López Dragon Racing DNF