Techeetah se vyrovnal Leicesteru, v bitvě s Goliášem znovu uspěl David

Když v roce 2016 pozůstatky týmu Aguri daly vzniknout stáji Techeetah, nikdo ani nepomyslel na to, že by za necelé dva roky mohla figurovat kdesi v popředí a už vůbec ne, že se bude vystavovat s některou z trofejí. O necelé dva roky později přeci jen došlo na tento nepříliš často vídaný jev. Odporu velkých automobilek navzdory.


Příběh formule E posledních 12 měsíců psal zejména příliv nových automobilek. Hozenou rukavici zvedly prakticky všechny německé automobilky (Mercedes, BMW, Porsche) a spolu s nimi Nissan. K elektrizujícímu dostaveníčku je přizvala již účinkující konkurence – Audi, Jaguar, DS nebo Renault. Všechny pojí jedno. Revolučně velký zájem o elektrifikaci v automobilovém průmyslu.

Proto příběh, který byl psán na samotné závodní dráze byl trochu upozaděn. Navzdory nedostatkům finančních i technických zdrojů, kterými trpí většina zákaznických týmů, to byl koneckonců pilot jednoho z nich, jenž vyfoukl titul těm takzvaným gigantům. No a v Poháru konstruktérů tento tým padl o pouhé dva body. Hloupou chybou ulitého startu v momentě, kdy šlo o všechno.

Nutné je na tomto místě pochválit také Mezinárodní automobilovou federaci FIA za to, jak přesně našla svými regulemi rovnovážný bod mezi výší nákladů a technologickým rozvojem jednotlivých konstruktérů. Bez tohoto prvku bychom zřejmě nebyly svědky tolika nepředvídatelných výsledků a závodů, po kterých vlastně všichni toužíme.

Čtěte také: TÝMY SI ŽÁDAJÍ NÁVRAT DO KALIFORNIE. CHTĚJÍ SE PŘEDSTAVIT NEJVĚTŠÍMU TRHU

Úspěch samotný už si pak každý musí vybojovat sám. Ten svůj vcelku trefně to popsal šéf týmu Techeetah a veterán v prostředí formule 1 Mark Preston. „Největší výhodou tohoto šampionátu je omezený výkon. Lidé to podle mého neberou jako tak obrovskou věc. Jenomže jste-li v F1 a systém MGU-H není vývojově omezen, pak pokud jste Mercedes, neustále pokračujete v jeho vývoji. Jste-li ale v takovém případě Honda, vždy se budete snažit jej pouze dohnat.

V tomto šampionátu máte stejný výkon jako všichni ostatní. Přinejmenším v kvalifikaci. Zároveň tedy máte i šanci držet krok s ostatními, a když k tomu máte skvělého pilota a každý odvádí svou práci dobře, může z toho být pole position. Možná nepřežijete závod, protože špatně naložíte s energií nebo se něco pokazí v jeho průběhu. Ale tohle je jediná série na světě, kde výkon má svůj strop. A já jsem si na sto procent jistý, že tohle je obrovský parametr, který nám umožňuje soupeřit s ostatními,“ vypráví o letošním zázraku, nebo spíš přízraku, Preston.

Velkou výhodou týmu, jehož kořeny se nachází v Číně, je i osoba na pozici obchodního ředitele. Tu zastupuje velezkušený a rovněž prostředím formule 1 načichlý Keith Smout. Ostatně byl to on, kdo do padoku formule E přilákal spoustu nových partnerů. Jedním z nich byl například technologicky zaměřený start-up Faraday Future, který Smout pro třetí sezónu spojil s týmem Dragon Racing. On sám však vidí zásluhy jinde.

„Obrovskou předností je udržitelný charakter našeho sportu,“ prozrazuje. „Můžeme díky tomu ke společnostem přistupovat dvěma způsoby. Ten první je klasický marketing společně se sponzoringem a ten druhý je CSR (Společenská odpovědnost firem). Není to tak, že bychom hlásali, že jsme zelení, my jimi skutečně jsme. Sleduji, co se děje v F1, a proto nás vnímám v lepším světle,“ naráží Smout na fakt, že se podařilo navázat spolupráci s důležitými partnery.

Celý příběh týmu Techeetah má samozřejmě i své další hrdiny v čele s piloty Jeanem-Érikem Vergnem a André Lottererem. Přirovnání k souboji Davida s Goliášem je i tak na místě. Pokud bychom měli nabídnout nějaký realističtější příměr, pak se nabízí zisk titulu Leicester City v Premier League před třemi lety. Stejně jako tento anglický fotbalový klub dokázal ze svého úspěchu těžit ještě následující sezónu, měl by to samé předvést i Techeetah.

Zda se mu to v nabitější konkurenci podaří můžeme poodhalit již v polovině prosince, kdy se začíná nová sezóna a vlastně i nová éra formule E.

Šampion Vergne ve svém sloupku: Málem jsme porazili Audi, na to nezapomenu