Když v roce 2016 pozůstatky týmu Aguri daly vzniknout stáji Techeetah, nikdo ani nepomyslel na to, že by za necelé dva roky mohla figurovat kdesi v popředí a už vůbec ne, že se bude vystavovat s některou z trofejí. O necelé dva roky později přeci jen došlo na tento nepříliš často vídaný jev. Odporu velkých automobilek navzdory.
Příběh formule E posledních 12 měsíců psal zejména příliv nových automobilek. Hozenou rukavici zvedly prakticky všechny německé automobilky (Mercedes, BMW, Porsche) a spolu s nimi Nissan. K elektrizujícímu dostaveníčku je přizvala již účinkující konkurence – Audi, Jaguar, DS nebo Renault. Všechny pojí jedno. Revolučně velký zájem o elektrifikaci v automobilovém průmyslu.
Proto příběh, který byl psán na samotné závodní dráze byl trochu upozaděn. Navzdory nedostatkům finančních i technických zdrojů, kterými trpí většina zákaznických týmů, to byl koneckonců pilot jednoho z nich, jenž vyfoukl titul těm takzvaným gigantům. No a v Poháru konstruktérů tento tým padl o pouhé dva body. Hloupou chybou ulitého startu v momentě, kdy šlo o všechno.
Nutné je na tomto místě pochválit také Mezinárodní automobilovou federaci FIA za to, jak přesně našla svými regulemi rovnovážný bod mezi výší nákladů a technologickým rozvojem jednotlivých konstruktérů. Bez tohoto prvku bychom zřejmě nebyly svědky tolika nepředvídatelných výsledků a závodů, po kterých vlastně všichni toužíme.
Čtěte také: TÝMY SI ŽÁDAJÍ NÁVRAT DO KALIFORNIE. CHTĚJÍ SE PŘEDSTAVIT NEJVĚTŠÍMU TRHU
Úspěch samotný už si pak každý musí vybojovat sám. Ten svůj vcelku trefně to popsal šéf týmu Techeetah a veterán v prostředí formule 1 Mark Preston. „Největší výhodou tohoto šampionátu je omezený výkon. Lidé to podle mého neberou jako tak obrovskou věc. Jenomže jste-li v F1 a systém MGU-H není vývojově omezen, pak pokud jste Mercedes, neustále pokračujete v jeho vývoji. Jste-li ale v takovém případě Honda, vždy se budete snažit jej pouze dohnat.
V tomto šampionátu máte stejný výkon jako všichni ostatní. Přinejmenším v kvalifikaci. Zároveň tedy máte i šanci držet krok s ostatními, a když k tomu máte skvělého pilota a každý odvádí svou práci dobře, může z toho být pole position. Možná nepřežijete závod, protože špatně naložíte s energií nebo se něco pokazí v jeho průběhu. Ale tohle je jediná série na světě, kde výkon má svůj strop. A já jsem si na sto procent jistý, že tohle je obrovský parametr, který nám umožňuje soupeřit s ostatními,“ vypráví o letošním zázraku, nebo spíš přízraku, Preston.
Velkou výhodou týmu, jehož kořeny se nachází v Číně, je i osoba na pozici obchodního ředitele. Tu zastupuje velezkušený a rovněž prostředím formule 1 načichlý Keith Smout. Ostatně byl to on, kdo do padoku formule E přilákal spoustu nových partnerů. Jedním z nich byl například technologicky zaměřený start-up Faraday Future, který Smout pro třetí sezónu spojil s týmem Dragon Racing. On sám však vidí zásluhy jinde.
@TecheetahFE on facebook
“What a team. What a season! 4 wins, 8 podiums, 4 pole positions, 11 superpole shootouts and a newly-crowned @FIAFormulaE champion. Thank you from all of us at #TECHEETAH for your support this season.” #LOT18 #VER25 pic.twitter.com/Ykud9i8crQ— Remco #LEC16 #GAS10 #VER33 (@Nuzzl33man) 17. července 2018
„Obrovskou předností je udržitelný charakter našeho sportu,“ prozrazuje. „Můžeme díky tomu ke společnostem přistupovat dvěma způsoby. Ten první je klasický marketing společně se sponzoringem a ten druhý je CSR (Společenská odpovědnost firem). Není to tak, že bychom hlásali, že jsme zelení, my jimi skutečně jsme. Sleduji, co se děje v F1, a proto nás vnímám v lepším světle,“ naráží Smout na fakt, že se podařilo navázat spolupráci s důležitými partnery.
Celý příběh týmu Techeetah má samozřejmě i své další hrdiny v čele s piloty Jeanem-Érikem Vergnem a André Lottererem. Přirovnání k souboji Davida s Goliášem je i tak na místě. Pokud bychom měli nabídnout nějaký realističtější příměr, pak se nabízí zisk titulu Leicester City v Premier League před třemi lety. Stejně jako tento anglický fotbalový klub dokázal ze svého úspěchu těžit ještě následující sezónu, měl by to samé předvést i Techeetah.
Zda se mu to v nabitější konkurenci podaří můžeme poodhalit již v polovině prosince, kdy se začíná nová sezóna a vlastně i nová éra formule E.
Šampion Vergne ve svém sloupku: Málem jsme porazili Audi, na to nezapomenu