Tiché ulice budou problém, svět už hledá řešení

Na ticho doprovázející jízdu elektrického vozu si zřejmě budeme muset zvyknout, neboť  se v současnosti ocitáme v období největšího rozmachu této technologie v automobilovém prostředí. Jenomže nemáme vyřešeny všechny otázky. A právě ticho poukazuje na jeden z takových problémů. Jak mu čelit?


Je to jako z písně Pala Habery Reklama na ticho. Všude kolem nás společně se změnami klimatu sílí emoce ohledně tématu ochrany životního prostředí. Z mnoha problémů, jimiž je prostor okolo nás sužován, momentálně vyčnívá mobilita lidstva. Je to čistá versus špinavá. Jedni se staví na stranu elektrických aut, coby budoucího řešení daleko komplexnějšího problému současné společnosti, druzí naopak obhajují dopravní prostředky spalující fosilie. Skupina, do které se řadíte vy, je čistě vaše záležitost.

Ovšem mohutná lobby za elektřinou poháněné vozy nabývá obrovských rozměrů a vše jen umocňuje zájem automobilek. Procentuální zastoupení „čistších“ automobilů na silnicích proto rok od roku roste, technologie se v důsledku toho posouvá mílovými kroky vpřed, a vše nasvědčuje tomu, že elektromobily za několik desítek let  skutečně nahradí automobily se spalovacími motory. Nicméně do té doby zbývá ještě mnoho dní a především úkolů, které je třeba na tomto poli vyřešit.

Čtěte také: REVOLUCE V LETECTVÍ? NASA JE JÍ BLÍZKO

Kupříkladu jedním z nich je tichý provoz a mnohdy nedbalé a nahodilé chování chodců. Tragické následky netřeba na tomto místě domýšlet. Prozatím elektromobily jakýs takýs zvuk vydávají, všechno se proto zdá být v pohodě. Avšak i zvuk může být do budoucna zcela odfiltrován. Příkladem budiž nový Jaguar I-Pace, super tichá novinka britsko-indické automobilky.

Problémem s tichem se pochopitelně zabývá i spousta lidí z oboru. V této souvislosti se mluví zejména o senzorech, který by v takovém případě mohly zasáhnout do řízení. Zda je to šťastné řešení? Nelze dopředu říci, neboť  i takové technologie jsou teprve ve své prenatální fázi vývoje a jsou tedy dosti chybové.

Proplétačky úzkými ulicemi se proto prozatím zdají být reálnou a skutečnou hrozbou a noční můrou pro obě zúčastněné strany. Tedy jak člověka na chodníku, tak i toho za volantem elektrického vozu. Jak prozatímně otázku ticha vyřešit, ukazují linky veřejné dopravy světových metropolí. Například Paříže nebo Londýna.

Právě v těchto městech již narazíte na množství tichých elektrobusů. Ty jsou pro tyto případy opatřeny dalším klaksonem, nicméně o jiném zvukovém doprovodu, kterým samotní řidiči upozorňují svůj příjezd k přechodům nebo do míst s velkou koncentrací často nevnímajících osob.

Jistě se nejedná o zcela konformní řešení. Ukazuje pouze na fakt, že ve vzduchu visí spousta otazníků, jež  v souvislosti s elektromobily čekají na svou odpověď. Možná by stálo za úvahu propojit systém senzorů a těchto klaksonů. Namísto zasahování umělé inteligence do řízení by pak tyto senzory kontrolovaly pouze ovládání výstražného zařízení. Vše by se ale muselo zkorigovat tak, aby zvuk linoucí se z aut nebyl nikterak výrazně rušivým a otravným elementem.

Mohlo by vás zajímat: ROSTE SPOTŘEBA UHLÍ A ZEMNÍHO PLYNU. MOHOU ZA TO ELEKTROMOBILY?

6 věcí, které se na poli mobilit musí do roku 2030 zákonitě stát