Toyota investovala do vývoje autonomních systémů v lodní dopravě

Japonská automobilka Toyota, podobně jako řada dalších, se angažuje ve vývoji autonomních systémů. Po automobilech se nejnovější investicí pouští i do projektů dopravy na vodě, a i zde aplikuje zcela odlišný přístup od ostatních.

Z pohledu pokračujícího úsilí ve vývoji autonomních systémů bude zanedlouho těžké odhadnout, zda první robotická invaze přijde po zemi, přiletí vzduchem nebo připluje po vodě. Toyota už vsadila na první dvě odvětví – zasazuje se o vlastní autonomní technologii pro automobily a zároveň si pohrává s myšlenkou přinutit je létat.

Její odnož, Toyota Venture AI, chce technologii prosadit i na vodu. Myšlenku již podpořila investicí společnou 10 miliónů dolarů, které připadly na projekt Robotic Sea Machines. Kormidelníkem projektu je Michael Johnson, dlouholetý námořní inženýr, jenž kupříkladu stál za vysvobozením lodi Costa Concordia.

Právě na známém případu Concordie staví Johnson obhajobu autonomních systémů na moři. Lidské chyby způsobují drtivou většinu dopravních kolizí, a to samé platí i na vodě. „S moderními technologiemi bychom to mohli dělat jinak,“ tvrdí.

V roce 2013 proto Johnson založil Sea Machines a začal s vývojem několika systémů, které si kladou za cíl pohyb na moři usnadnit, učinit jej bezpečnější a efektivnější. Projekty jsou rozděleny do dvou skupin – menší plavidla a zaoceánské lodě typu kontejnerových. Větší práce jej čeká na menších lodích, kde lidský faktor hraje podstatnější roli. Naopak u těch velkých mohou i malá vylepšení udělat velký rozdíl.

Unikátním na tomto projektu je přístup podpořený samotnou Toyotou který je podobný tomu, jaký již japonská automobilka praktikuje v automobilovém průmyslu. Tedy zatímco ostatní automobilky jdou směrem vývoje systémů na něž dohlíží člověk, Toyota sází na člověka pod dohledem systémů.

Další čtení: