Nepovedný vstup do sezony v první ePrix Hongkongu zažil tým Audi Sport ABT Schaeffler. Ještě hůře přitom skončil tým obhájců Renault e.dams. Vyhrál Sam Bird z DS Virgin před Jeanem-Éricem Vergnem a Nikem Heidfeldem. Bird po závodě obdržel penalizaci pro nedělní ePrix.
Kvalifikace
Velmi zklamaný po kvalifikaci zůstal Sébastien Buemi, jež patřil mezi jezdce, kteří si stěžovali na pravidlo losování skupin. Včerejší rozřazovací los mu přiřkl onu nepopulární první skupinu, což mělo své následky. Jeho čas tudíž ani zdaleka nestačil na postup do Super pole. Na tu ovšem nedosáhl ani obhájce titulu Lucas di Grassi, který naopak startoval až v poslední skupině. Hned tři piloti postoupili ze skupiny číslo tři, jmenovitě Felix Rosenqvist, Jean-Éric Vergne a Nick Heidfeld. Do závěrečného boje o pole position je doprovodili Sam Bird z druhé a Daniel Abt ze čtvrté skupiny.
V té se jako první ke svému pokusu vydal Abt a jeho čas odolal tlaku ze strany Rosenqvista, který probrzdil hned v úvodní zatáčce. Vergne byl dalším v pořadí a jeho mezičasy patřily k nejrychlejším. V součtu sektorů na cílové pásce stačil jeho výkon na první místo. A to i přesto, že čáru protínal pozpátku. Ani Heidfeld spolu s Birdem recept na agresivního Francouze nenašli, byť skončili za ním s velmi malou ztrátou, a Vergne tak mohl slavit premiérové tři body do tabulky šampionátu.
Výsledková listina kvalifikace
Pozice | Jezdec | Tým | Čas na kolo / ztráta |
---|---|---|---|
1. | J. Vergne | TECHEETAH | 1:03,568 s |
2. | S. Bird | DS Virgin Racing | + 0,027 s |
3. | N. Heidfeld | Mahindra Racing | + 0,029 s |
4. | D. Abt | Audi Sport ABT Schaeffler | + 0,156 s |
*5. | F. Rosenqvist | Mahindra Racing | + 1,156 s |
6. | L. di Grassi | Audi Sport ABT Schaeffler | 1:03,773 s |
7. | O. Turvey | NIO Formula E Team | 1:03,881 s |
8. | A. Da Costa | MS&AD Andretti Formula E | 1:03,914 s |
9. | S. Buemi | Renault e.dams | 1:03,966 s |
10. | N. Piquet | Panasonic Jaguar Racing | 1:03,993s |
11. | J. D‘Ambrosio | Dragon Racing | 1:04,405 s |
12. | A. Lotterer | TECHEETAH | 1:04,423 s |
13. | K. Kobajaši | MS&AD Andretti Formula E | 1:04,806 s |
14. | M. Engel | Venturi Formula E | 1:04,907 s |
15. | L. Filippi | NIO Formula E Team | 1:05,450 s |
16. | A. Lynn | DS Virgin Racing | 1:05,544 s |
17. | N. Jani | Dragon Racing | 1:05,615 s |
18. | N. Prost | Renault e.dams | 1:07,745 s |
19. | E. Mortara | Venturi Formula E | 1:12,730 s |
20. | M. Evans | Panasonic Jaguar Racing | 1:19,616 s |
* Prvních pět jezdců se utkalo v tzv. super pole
Závod
Samotný závod sliboval podívanou se zajímavou zápletkou. Týmy od samého počátku kvůli technickým problémům neměli přístup k datům ohledně využitelné energie ve vozech a jely takříkajíc naslepo. Úvodní metry na čele závodu velké změny neznamenaly. Jen Oliver Turvey povyskočil o čtyři příčky nahoru a zařadil se na třetí místo. Hned ve druhém kole musel být závod na dlouhou dobu přerušen v důsledku nehody ala GP Macau, na jejímž počátku byl nováček André Lotterer. Vše se ale obešlo bez větších poškození a všichni zúčastnění na to konto byli schopni pokračovat.
Zhruba po půlhodině došlo na restart, po němž okamžitě začala ujíždět dvojice Vergne-Bird na úplném čele. V první zatáčce naopak došlo ke kontaktu Rosengvista s jedním z vozů týmu Andretti, což pro Švéda znamenalo propad ke konci startovního pole. Nouze o zajímavé momenty nebylo ani poté. Jen o pár sekund později třeskutý souboj svedli výše postavený di Grassi s Buemim, a i zde došlo na kontakt. S ohledem na nemožnost kontrolovat stav akumulátorů ve vozech, vydali se di Grassi a Turvey k brzké zastávce v boxech. Už v 18 kole. To se jevilo jako vážný problém v pozdější fázi. Velký zřetel museli klást na úsporu energie, a tak se časem propadali pořadím.
Action from today’s Formula E #HongKongEPrix #FormulaE #HKEprix pic.twitter.com/dTTl6tFT8U
— Motorsport Images (@MSI_Images) December 2, 2017
Propadl se i Buemi, kterému dokonce zhaslo auto v jedné ze zatáček a ztratil drahocenný čas než jej znovu dokázal nastartovat. Inženýrům ve vysílačce hořečnatě spílal. Zdálo se, že Bird byl rychlejší než Vergne a tato stvrzenka přišla ve 20 kole, kdy se Brit srdnatě potopil před Francouze a ujal se vedení. To mu zůstalo s velkým přehledem i po penalizaci průjezd boxy, kterou obdržel za riskantní příjezd k mechanikům při výměně vozu a vyjel si první letošní vítězství. Druhý dokončil Vergne před Heidfeldem a Piquetem. Nejrychlejší kolo závodu si připsal Abt. Nejlépe z letošních nováčků si pak počínal Edoardo Mortara z týmu Venturi, připisuje si sedmé místo.
„Byl to opravdu bláznivý závod. Auto bylo skvělé, jen je někdy těžké porozumět formuli E,“ vyprávěl Bird po chybě v boxech a vítězném tažení. „Dnes jsme byli skutečně rychlí. Kluci mi připravili skvělé auto a dokázali jsme z toho díky tomu vytěžit maximum.“ Bird navíc na startu zítřejšího závodu poklesne o deset míst v důsledku dodatečného trestu.
Výsledková listina sobotní ePrix Hongkongu:
Pozice | Jezdec | Tým | Počet kol / ztráta |
---|---|---|---|
1. | S. Bird | DS Virgin Racing | 43 kol |
2. | J. Vergne | TECHEETAH | + 11,575 s |
3. | N. Heidfeld | Mahindra Racing | + 12,465 s |
4. | N. Piquet | Panasonic Jaguar Racing | + 15,324 s |
*5. | D. Abt | Audi Sport ABT Schaeffler | + 17,205 s |
6. | A. Da Costa | MS&AD Andretti Formula E | + 18,083 s |
7. | E. Mortara | Venturi Formula E | + 19,797 s |
8. | A. Lynn | DS Virgin Racing | + 20,904 s |
9. | N. Prost | Renault e.dams | + 24,785 s |
10. | L. Filippi | NIO Formula E Team | + 25,500 s |
11. | S. Buemi | Renault e.dams | + 26,602 s |
12. | M. Evans | Panasonic Jaguar Racing | + 34,871 s |
13. | M. Engel | Venturi Formula E | + 35,752 s |
14. | F. Rosenqvist | Mahindra Racing | + 41,174 s |
15. | K. Kobajaši | MS&AD Andretti Formula E | + 48,422 s |
16. | O. Turvey | NIO Formula E Team | + 1 kolo |
17. | L. di Grassi | Audi Sport ABT Schaeffler | + 1 kolo |
18. | N. Jani | Dragon Racing | + 1 kolo |
19. | A. Lotterer | TECHEETAH | DNF |
20. | J. D‘Ambrosio | Dragon Racing | DNF |