Agag brzdí euforii: Mercedes a Porsche ještě dominovat nebudou

Nováčci na startovním roštu Mercedes a Porsche zažili v Ad Diriyahu překvapivě silný debut, když jejich jezdci dojeli na pódiu. André Lotterer skončil druhý, Stoffel Vandoorne třetí. Belgičan pak stál na stupních vítězů i v sobotu. Přesto však zakladatel šampionátu Alejandro Agag brzdí euforii a zdůrazňuje, že tento nečekaný úspěch automaticky nemusí znamenat, že budou zbytku sezony dominovat.

“Ohromilo mě, jak Porsche a Mercedes zvládli první dva závody. Ale jejich dominanci ještě nevidím. Budou silní a budou jezdit vpředu, ale nebudou dominovat. Proto mám rád kvalifikační systém, protože to všechno otočí vzhůru nohama a díky tomu je šampionát vyrovnaný,” řekl Španěl v televizním pořadu Top Gear, jehož slova přinesl portál e-formel.de.

V kvalifikaci jsou jezdci rozděleni do čtyř skupin, které se tvoří na základě pořadí v šampionátu. Ovšem piloti z první skupiny jsou většinou znevýhodněni, neboť bývá trať zpravidla znečištěná. Stává se tak, že lídr šampionátu může startovat ze zadních pozic.

Finance nejsou ve formuli E klíčové

Přestože mají automobilky dostávají mnohem více peněz na vývoj, tak Agag vylučuje, že by je tento faktor nějak zvýhodňoval: “Peníze nejsou ve formuli E rozhodujícím faktorem, a tak by to taky mělo zůstat. Neexistuje žádný rozpočtový strop (pro vývoj pohonných jednotek), protože si nemyslím, že někdo dokáže něco takového aplikovat.”

Dále 49letý rodák z Madridu připomíná, že ve formuli E je předepsaná cena pro prodej technologií zákaznickým týmům, což je ve své podstatě už jistý finanční strop. “Protože kdybyste mohli utratit 12 nebo 14 milionů euro a dokázali byste držet krok s týmy, které utratí 30 milionů, tak už by to bylo omezení nákladů. Ten, kdo utratí 30 milionů euro a přesto prohraje, vypadá jako idiot. A něco takového nikdo nechce.”