Automobily z oceli budou brzy minulostí, nový materiál je až pětkrát lehčí a tužší. Základem je přitom dřevo

Japonští vědci spolu s výrobci automobilových komponent přišli s objevem, který může změnit celé odvětví. Vyvinuli materiál vážící pětinu toho co ocel a je zároveň až pětkrát tužší. Dech beroucím faktem je, že hlavní surovinou je dřevěná buničina, z níž se získávají celuózová nanovlákna.


V automobilovém odvětví můžeme mezi průmyslníky v posledních letech registrovat jejich značné úsilí o výrobu lehčích konstrukcí vozu. Jenomže ukazuje se, že jde o proces velmi náročný, přičemž v mnoha případech už není kam ustupovat. Kila tak stále neubývají tempem, jakým by si snad všichni z nich přáli. Důvod je prostý, nelze lehce snížit hmotnost tak, aniž by nebyla ohrožena bezpečnost a jízdní vlastnosti vozu. Hmotnost přitom hraje zásadní roli pro ty výrobce, kteří se zaměřují na produkci vozů s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem.

V současnosti proto nejvyspělejší automobilky, na trhu vnímané jako ty luxusnější, využívají namísto těžkých ocelových konstrukcí drahý karbon. Některé jej pak pouze přimíchávají do plastů, jiné jej používají čistý. S možným řešením hmotnostní situace přišli vědci z univerzity v Kjótu. Jejich materiál – celuózová nanovlákna – má podle výsledků testu daleko lepší vlastnosti v tuhosti i hmotnosti, a je výrazně levnější než zmiňovaný karbon.

Čtěte také: BUDOUCNOST ŠKODOVKY BUDE ELEKTRICKÁ, A PŘEDEVŠÍM V ČECHÁCH

Materiál je vyráběn z dřevěné drti, jejíž části jsou dále rozmělněny na částečky o síle setin mikrometru. Zaznamenat tento materiál můžeme již delší dobu v jiných oblastech, nicméně pro výrobu automobilových částí se postup výroby poněkud liší. Zde jsou dřevěná vlákna vmíchávána do plastů, z něhož se následně získávají nanovlákna. Ta jsou posléze využita na výrobu komponent.

Současná produkční cena tohoto objevu se pohybuje na hranici devíti dolarů za kilogram. To je více než nejhojněji využívaný hliník nebo ocel, nicméně podle odborníků se do roku 2030 cena sníží o polovinu. Poté by se měl z tohoto produktu stát komerčně udržitelný materiál.

6 věcí, které se na poli mobilit musí do roku 2030 zákonitě stát