BMW vstupuje do formule E. Na formuli 1 se nechystá

Automobilka BMW oznámila novou strategii v rámci motorsportu. Jejím cílem je formule E a šampionát vytrvalostních závodů WEC. Tento krok dokazuje, že společnost se chce věnovat rozvoji elektrotechnologií.

BMW se těší dlouholeté historii v motorsportu, několik sezon strávilo i ve formuli 1, a to v roli dodavatele motorů. V roce 1980 s Brabhamem a 2000 (a dále) s Williamsem dokonce vyhrávalo závody. V roce 2005 ukončilo spolupráci s Williamsem a vstoupilo do Sauberu, který fungoval v podstatě jako tovární tým. V roce 2009 se v důsledku ekonomické krize rozhodlo pro odchod. Podobně dopadly také Honda, Renault a Toyota.

Nyní BMW oznámilo svůj nový směr. Rozšířilo spolupráci s týmem Andretti ve formuli E. Dále vstupuje do závodní série WEC, konkrétně do kategorie GTE. Současně zůstane aktivní v DTM. Automobilka už nyní spolupracuje s formulí E – působí jako dodavatel safety caru (model i8) i medical caru (model i3).

Formule 1 je sice podstatně populárnější, ale hlavně mnohem dražší než ostatní série. Velkou položku v rozpočtu tvoří složité hybridní turbo motory, které vyjdou na přibližně 300 milionů euro na rok. Nová strategie BMW umožňuje technologický rozvoj a zároveň je šetrná k rozpočtu.

Na druhou stranu, formule 1 se v budoucnu může stát atraktivnější pro automobilky. Nový vlastník Liberty Media chce rozvoj multimédií, navýšení dostupného obsahu a také oslovení publika v USA. Co se týče pohonných jednotek, rok 2020 přináší jistou naději na změnu – v tomto roce vyprší současná pravidla kolem motorů. Zvažuje se zavedení elektronicky poháněné přední nápravy, což by navýšilo výkon až na 1000 koní. Přesto BMW neplánuje návrat do F1.

„Strategické zaměření na motorsport je velkým závazkem ze strany naší společnosti,“ komentoval člen představenstva BMW Klaus Fröhlich. „Do budoucna to zůstává základním stavebním kamenem v rámci skupiny BMW. Každý ví, že BMW a motorsport nejde rozdělit. Tyto závazky nám umožňují prokázat naše know-how v oblasti technologií a integrace na mezinárodní úrovni. Včetně předních světových závodních sérií, elektrických sérií i klasického motorsportu.

Využití elektřiny bude postupem času stále významnější. V této oblasti jsme si v posledních deseti letech vybudovali přední pozici s BMW i. Díky naší spolupráci s Andretti v šampionátu formule E vidíme souvislosti mezi působení v automobilových závodech a rozvoje naší společnosti. Obě oblasti jsou užitečné. V roli výrobce bude BMW reprezentováno prostřednictvím BMW M, a to v sérii WEC. Také DTM a IWSC. Naše závazky se navzájem dokonale doplňují. Budeme moc bojovat s naší celosvětovou konkurencí. Stručně řečeno – budoucí strategie je vhodná pro BMW.“

K nové strategii se vyjádřil i ředitel BMW Motorsport Jens Marquardt. „Je skvělé, že v budoucnu bude mít společnost BMW zastoupení ve všech důležitých oblastech motorsportu. Budeme se i nadále soustředit na Evropu v DTM. Těšíme se na pokračování v tomto prostředí, které je plné konkurence v podobě ostatních velkých výrobců. Také další mezinárodní oblasti budou zahrnuty do nové strategie.

Formule E nám ukazuje nový směr a demonstruje naše schopnosti v oblasti elektrotechnologií. V nadcházejících letech se díky naší spolupráci s Andretti zaměříme na seznámení s pracovními postupy a procesy i zlepšení našich znalostí. Náš pilot António Félix da Costa bude závodit. Ale naše zapojení do série je do páté sezony vyloučeno. Předpokladem je pozitivní vývoj série, a to zahrnuje například navýšení kapacity baterií.“