Čeští studenti uspěli v soutěži F1/10 Autonomous Racing

Studenti a vědci z ČVUT opět uspěli v mezinárodní robotické soutěži. Po týmu, který v Pittsburghu zabodoval v klání různých typů autonomních strojů, se ve Spojených státech mezi nejlepší dostalo rovněž družstvo pracující na malé autonomní formuli.

Tým z kybernetiky a robotiky Fakulty elektrotechnické ČVUT konkrétně skončil třetí v klání F1/10 Autonomous Racing Competition, které proběhlo na newyorské Columbia University.

„Jedná se již o 5. závod soutěže F1/10 Autonomous Racing Competition, v loňském roce se tým oddělení Průmyslové informatiky z Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT umístil na 1. místě v soutěži v portugalském Portu a na 3. místě v italském Turíně. Na soutěži na Kolumbijské univerzitě tým reprezentoval David Zahrádka a Jan Vojnar, studenti Kybernetiky a robotiky Fakulty elektrotechnické ČVUT,“ uvádí škola. Tým vedl profesor Zdeněk Hanzálka z Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC).

Na akci soutěžilo jedenáct týmů a každý do klání pouštěl autonomní formuli o desetinové velikosti. Řízení je postavené na algoritmech a jejich správné naprogramování je pro soutěž důležitější než konstrukce vozu, která je schválená pro všechny týmy. F1/10 je projekt malé formule, kterou je možné si díky starter kitu poskládat a následně programovat. Řada věcí je k dispozici na GitHubu.

„Při přípravě na soutěž jsme se snažili o eliminaci chyb předchozího algoritmu a díky nově zprovozněné lokalizaci na trati upravit dynamiku jízdy. V první soutěži týmu v Portu jsme zvítězili i díky jednoduchému, avšak efektivnímu reaktivnímu algoritmu, který jsme pak dali k dispozici i ostatním týmům. Do soutěže na Columbia University jsme šli s vylepšenou verzí, která si navíc vytváří mapu soutěžní dráhy a mohli jsme tak optimalizovat průjezd zatáčkami,“ přibližují studenti.

Zkušenosti, které se na podobných akcích získávají, se pak využívají v dalším výzkumu autonomního řízení a při spolupráci univerzity s automobilkami.

Není to první úspěch českého týmu, byť jeho složení není vždy stejné. V loňském roce získal tým z ČVUT první místo v portugalském Portu a třetí v italském Turíně.

„Do soutěže na Columbia University jsme šli s vylepšenou verzí, která si navíc vytváří mapu soutěžní dráhy, a mohli jsme tak optimalizovat průjezd zatáčkami,“ říká Jaroslav Klapálek, který závodil v Portu a pro poslední soutěž v USA byl členem přípravného týmu.

Jak mohou malé autonomní formule pomoci velkým autům? Princip autonomní jízdy je podobný, jen s rozdílnou velikostí vozidla – i malá autíčka využívají lidar, laserový radar, jako skutečná auta – znalosti z této práce tak mohou sloužit v projektech, na nichž spolupracují vysoké školy a automobilky.

Pro automobilky je běžné, že se studenty technických oborů zaměřených na tento průmysl pracují ještě před dokončením studia, aby je pak zaměstnaly ve vývojářských pozicích.