Chytré pneumatiky v budoucnu dobijí elektromobil a přizpůsobí se podmínkám

Dokážete si představit moment, kdy se o pneumatiku nadneseně řečeno nebudete muset starat? Rozhodně to chce notnou dávku fantazie a i tak to jde jen stěží. Každopádně velcí výrobci a lídři v oblasti vývoje pneumatik, jako je Continental, Michelin nebo GoodYear, na takovém řešení pracují. Výsledkem jejich práce má být komfort, kdy kus černé gumy sám rozpozná například povrch po kterém jede a podle toho přizpůsobí třeba tlak v pneumatikách. Ještě utopičtější scénář pak je, že vám pneumatiky za jízdy třeba i dobijí elektromobil.


Ano, zřejmě v tuto chvíli předbíháme dobu o několik let. Nicméně zpětně vzato, bylo už trochu na čase přijít s něčím novým. Však od samých prapočátků, kdy se vozy a později automobily, začaly pohybovat po cestách a následně asfaltových silnicích, se podoba kola prakticky nezměnila. Teď tedy podle všeho nastává moment, kdy pneumatika nebude plnit pouze roli styčného bodu mezi vozem a vozovkou.

V posledních několika letech jsme si zvykli v mnohém používat slovo chytrý. Prakticky všechno kolem nás je chytřejší, než kdysi bývalo. Jen lidské pokolení jakoby v některých aspektech v důsledku tohoto rozvoje hlouplo. Teď tedy dochází i na chytré pneumatiky. Ty na první pohled vypadají, jako pěkný muzejní kousek doby dávno překonané. Nicméně opak je pravdou.

Čtěte také: TECHNOLOGIE, KTERÉ VÁM NEDAJÍ SPÁT. O TOM BUDE LETOŠNÍ VELETRH CES

Třeba taková pneumatika od firmy Continental je postavena na technologii přenášení elektrického proudu. Díky tomu mohou čidla umístěná uvnitř pláště měřit různé parametry, jako teplotu asfaltu, typ povrchu nebo zda na vozovce leží sníh, a informace pak posílat přímo do palubního počítače vozu, popřípadě telefonu. A to s mnohem menší časovou prodlevou, než je doposud možné. To jsme ale prozatím stále u pouhé pneumatiky ContiSense. Ty by se na trhu mohly objevit už do pěti let a německý výrobce slibuje příznivou cenu. Tedy pakliže najde široké uplatnění. Firma počítá zejména se zájmem ze strany větších firem.

ContiAdapt, druhý koncept, zachází ještě dále. Jak už název napovídá, kolo se bude na něco adaptovat. Chytrá už bude nejen pneumatika, ale i disk. Vypadat to bude asi následovně. Kompresory zabudované uvnitř kola se budou přizpůsobovat podmínkám, o nichž je bude informovat pneumatika. Znamená to, že budou regulovat úroveň tlaku podle nastalé situace. V rámci optimalizace výkonu bude disk na své vnitřní straně nastavitelný, a kompresor tedy umožní jeho šířku měnit a ideálně přizpůsobit kolo podmínkám.

Zajímavé jsou ale i parametry takových kol. Podobně jako asistenční systémy, bude i tuto funkci možno ovládat manuálně dle vlastního uvážení nebo vše svěřit elektronice. Následná změna by měla být zaznamenána do deseti sekund. Velkou otázkou je ovšem i hmotnost takového kola. Continental se nechává slyšet, že k negativnímu ovlivnění jízdních vlastností nedojde. Ostatně toto řešení se má svou váhou takřka vyrovnat současné sestavě disk plus pneumatika. Na trh by se měla dostat do deseti let.

Pozadu ale nejsou ani další výše zmínění pneumatikáři. Třeba GoodYear se chlubí pneumatikou, která zjednodušeně dokáže v důsledku deformace svého povrchu generovat elektrickou energii a tu následně posílat do akumulátorů vozu. Jen těžko lze ale odhadovat, kolik by to oné energie vydalo. O něco lépe na tom zřejmě bude při horkých letních dnech, kdy tepelnou energii přemění opět na elektřinu.

Naopak Michelin se vydal poněkud exotičtější cestou. Podle všeho vynalezl pneumatiku z lehce recyklovatelných materiálů, která navíc nepotřebuje vzduch. Ač se to v prvním okamžiku může zdát jako krok zpátky, toto kolo slibuje přinejmenším stejný komfort, jako to z gumy. Navíc jej Francouzi hodlají tisknout na 3D tiskárně. Vývoj nicméně zabere ještě minimálně deset let.

Čtěte dále: KDY SE DOČKÁME LEVNÝCH ELEKTROMOBILŮ?

Jak dlouho vydrží baterie v elektromobilech? BMW se chlubí životností 15 let