Cruise tvrdí, že autonomní vozidla zachrání tisíce lidí, lidé jim ale neveří

Každý rok zemře v USA na autonehody zhruba 40 000 lidí, což z nich podle CDC dělá „hlavní“ příčinu smrti v zemi. Cruise, autonomní vozidlová jednotka GM, si myslí, že může snížit počet dopravních nehod ve státech tím, že vyřadí řidiče z rovnice. Ale americká veřejnost není připravena předat volant.

„Naše auta se nerozptylují, neřídí opilá a dodržují rychlostní limity nebo jakákoli jiná omezení na silnici,“ říká Prashanthi Raman, viceprezident pro globální vládní záležitosti ve společnosti Cruise.

Cruise se stala první značkou autonomních vozidel, která loni získala povolení k provozu ve velké oblasti – na rozdíl od provozování svých vozů v omezených oblastech, jako byli její konkurenti – když spustila svou robotickou osu přes San Francisco. Zpočátku zdarma, Cruise nakonec získal licenci na zpoplatnění svých taxislužeb ve městě a zavedl služby do Austinu a Phoenixu.

Ale zatímco výletní auta nikdy nejezdí opilé, počítačové programy navádějící autonomní vozidla mohou stále dělat něco špatně. Jen před pár týdny zastavilo výletní auto autobus v San Franciscu. Před několika dny se zdálo, že další vozidlo Cruise vjelo do ulice uzavřené vichřicí a zamotalo se do výstražné pásky, kterou slepě řídilo.

Raman rád poznamenává, že Cruise ujel přes milion mil bez řidičů a bez jakýchkoli nehod, které by vedly k „život ohrožujícím zraněním nebo úmrtím“.

Očekávalo se, že nehodovost autonomních vozidel se bude zvyšovat s tím, jak se průmysl rozrůstá, a pravděpodobně to dělá i mnoho Američanů, což je důvod, proč se populace stále obává počítačů, které řídí auta. Průzkum Pew Research Center z března loňského roku zjistil, že 63 % dospělých v USA by nejezdilo v autě bez řidiče, zatímco 45 % dospělých uvedlo, že by se necítili vůbec pohodlně, ani kdyby sdíleli silnici s autonomními vozidly.

Raman říká, že Cruise tvrdě pracuje na změně tohoto nepohodlí. Zákazníci obvykle překonají svůj strach z autonomního vozidla, když poprvé skutečně jedou v autě bez řidiče a udělají rychlou cestu od strachu z neznámého k pohodlí ve všednosti.

„Jednou z věcí, které vidíme, když do vozu nastupují jezdci poprvé, je směs skepse, vzrušení, nadšení a komplexního souboru reakcí. Ale jakmile auto skutečně zažijí, během dvou minut se vrátí k hraní na svých mobilních telefonech,“ říká Raman.