Dakarský speciál Audi má za sebou první ročník náročné soutěže

Rally Dakar se v posledních letech změnila, přesunula se z Afriky do Jižní Ameriky a poté do Saúdské Arábie a změnily se i vozy, které se jí účastní. Audi chce do soutěže vnést elektrifikaci, která bude ještě obtížnější, než je dosud – v roce 2021 dokončilo rally z 351 účastníků pouze 226, tedy 64,4 procenta.

Automobilka z Ingolstadtu není zcela připravena ukázat se na Dakaru s plně elektrickými vozidly, a proto letos seřadila trojici RS Q E-Tronů, elektromobilů s prodlužovačem dojezdu speciálně navržených pro tuto událost. Všichni tři dokončili, získali čtyři etapová vítězství a dalších čtrnáct umístění na stupních vítězů, čímž dokončili celodenní etapy dlouhé až 900 km.

Právě kvůli těmto velmi dlouhým etapám, které se odehrávají v oblastech daleko od civilizace a jakékoli dobíjecí infrastruktury, je v současné době velmi nepraktické vstoupit na Dakar s čistým elektromobilem. To se však může změnit, protože se zdokonaluje technologie baterií spolu s technologií solárního nabíjení, které by mělo poskytnout znatelný impuls v rozpálené poušti.

RS Q E-Tron má relativně malou baterii o kapacitě 52 kWh, kterou neustále doplňuje 2litrový čtyřválcový přeplňovaný motor, který si Audi vypůjčilo ze svého 2020 RS5 Turbo DTM (kde byl vyladěn na výkon 610 koní). Funguje v roli generátoru velmi efektivně a využívá přibližně 200 gramů paliva na každou vyrobenou kWh.

Kola pohání dvojice elektromotorů, které dohromady dokážou poskytnout výkon až 300 kW (402 koní) a dokážou rozpohybovat dvoutunový RS Q E-Tron na 100 km/h za 4,5 sekundy. maximální rychlost 170 km/h, která je omezena podle předpisů.

Na palubě je třetí elektromotor, ale ten je připojen k benzínovému motoru a funguje pouze jako generátor. Podle Audi může poskytnout maximální nabíjecí rychlost 220 kW, když běží při konstantních 6 000 otáčkách za minutu. Palivová nádrž vozidla pojme 295 litrů.