Dan Ticktum byl dvakrát propuštěn z juniorky F1, formule E mu vyhovuje více

Juniorská kariéra Dana Ticktuma byla doposud jako horská dráha, ale nyní se soustředí na svou možná dosud největší výzvu v podobě formule E.

Kariérní cesta Dana Ticktuma nebyla, mírně řečeno, ani zdaleka přímočará: roční zákaz závodění za to, že úmyslně narazil do rivala z formule 4. Poté se vrátil, aby za dva roky senzačně vyhrál závod v Makau, než byl kontroverzně vypovězen z juniorského týmu Red Bull. Ticktum dostal další šanci na vykoupení od Williamsu, který ho pak také vyřadil.

Nyní se Ticktum, stále teprve 22letý, přestupuje do formule E. Nakonec se mladý Brit osvobodil od formule 1 a řekl , že má pocit, že „každému je dovoleno mít svou identitu“ v šampionátu s čistě elektrickým pohonem.

Není pochyb o tom, že Ticktum má rychlost, ale sám přiznal, že v minulé sezóně promarnil své šance v závodech velkých cen tím, že příliš mnohokrát otevřel ústa a řekl věci, které říkat neměl. Kromě týmů se ale proti němu postavilo o hodně fanoušků, protože se závodník nebojí jít pro ostrá slova.

Damon Hill však loni prohlásil, že F1 postrádá postavy jako Ticktum, a proto to může být jen zisk pro formuli E.

„Víte, je to mistrovství, které je o změně. Je to relativně nevyzpytatelné, trochu to sedí k mé postavě.

Mám pocit, že jsme v tomto paddocku všichni profesionálové. Každému je dovoleno mít svou identitu o něco víc, než když jste v F1, kdy musíte být ticho a nemůžete nic říct. Opravdu, zvláště v naší společnosti, a já s tím mám skutečný problém abych byl upřímný, myslím, že je to směšné.

Všichni fanoušci žádají postavy a piloti, kteří jsou odlišní, a velké korporace, které do toho vkládají peníze, žádají opak. Takže je to zjevně trochu vyvážené – musíte potěšit obě strany.

Na konci dne mám pocit, že společnost nakonec postavám dovolí vyjádřit se trochu víc, ale v tuto chvíli si stále musím, bohužel, nechat filtr na názory a věci. Musím sklopit hlavu a prosadit se, ale formule E vám umožňuje vytvořit si vlastní identitu – čím více výsledků dosáhnete, tím více dostanete šanci říkat, co se vám chce,” říká Ticktum.

Závodník věří, že bude do tohoto nového odvětví motorsportu dobře zapadat.

„Mám pocit, že svět očividně docela pomalu reaguje na různé věci. Toto mistrovství podporuje udržitelnost, která je samozřejmě velmi důležitá nejen pro elektrické technologie v autech, ale také pro zvyšování povědomí o pomoci planetě – s tím docela souhlasím.”

Bývalý junior Red Bullu je známý svým útočným stylem, který by se spolu s energetickým managementem mohl hodit, když uvážíme, že fráze „rubbing is racing“ by mohla být také klíčem k úspěchu.

„Pouliční okruhy jsou o větší dovednosti a více o řidiči, což se mi líbí. Všechno je to o přesnosti. Je toho mnohem víc k přemýšlení a mnohem intenzivnější, a já mám pocit, že psychicky zvládám takové intenzivní věci!

Mám pocit, že nastanou případy, kdy můžu být tím rozdílem víc – Diriyah je jedním z nich. Nicméně je jasné, že se se vším budu vypořádávat hlavně tento víkend.

Vůz byl ve skutečnosti lepší, než jsem si myslel. Měl jsem několik předsudků, nejen od sebe, ale také od ostatních pilotů, kteří vše řídili. Řekli mi: Nebude se ti to líbit.

Mám rád auto, které se snadno řídí. Rozhodně má stále vlastnosti monopostu, předek je dostatečně špičatý. Připadá mi to trochu těžší, ale bylo to mnohem lepší než to, co z toho dělají někteří jiní jezdci.”

Cíle pro letošní rok jsou jasné, ale s týmem NIO to nebude mít britský mladík snadné.

„Rád bych se pokusil dostat na deváté nebo desáté místo. Pro mě by bylo skvělé pódium. Myslím, že je to relativní – rád bych získal několik bodů.

Nováček FE vyzařuje dojem všestranného jezdce, dokonce v jednu chvíli řekl, že by mu nevadilo ochutnat Nascar.

„Abych byl upřímný, chci řídit všechno. Mám docela zájem o program LMDh a snažil jsem se získat pro tento rok sedačku v LMP2. Pokud bych mohl být za pár let špičkovým jezdcem FE a LMDh, byla by to velmi dobrá pozice.”