Di Caprio, F1, Fyzika: To vše je Venturi E-team

Jedním z účastníků eFormule je Venturi Formula E Team. Závodí pro něj Nick Heidfeld a Stéphane Sarrazin. Tím, že jsou oba bývalí piloti F1, to zajímavostmi rozhodně nekončí.

Pravda, Sarrazin startoval jen jednou, a to za Minardi ve Velké ceně Brazílie 1999, kterou nedokončil. Hodně ale testoval pro Prost a Toyotu. Oproti tomu Nick Heidfeld má za sebou 183 velkých cen.

Venturi je francouzská společnost se sídlem v Monaku a zabývá se výrobou a prodejem luxusních automobilů na elektrický pohon. V roce 1984 ji založili inženýři Claude Poiraud a Gérard Godfroy. V roce 2000 ale zkrachovala a pozůstatky koupil Gildo Pallanca Pastor a před třemi lety vytvořil severoamerickou divizi Venturi. Před krachem se firma se dostala do závodů 24 hodin Le Mans a GT a ve spojení s jiným týmem F1, Larrousse, závodila pod vlastním jménem Venturi. Shodou okolností při GP Monaka 1992 získal zásluhou šestého místa Bertranda Gachota jediný mistrovský bod. Venturi je držitelem rekordu v rychlosti vozu poháněného elektřinou: 495 km/h.

Gildo Pallanca Pastor ve spojení s hollywoodskou superstar a velkým fanouškem podpory životního prostředí Leonardem di Capriem založil tým Venturi Formula E. V prvním závodě v posledním kole lídra závodu Nicka Heidfelda doslova sestřelil Nicolas Prost. Heidfeld byl ve druhém závodě sezony diskvalifikován, neboť z auta do auta přesedal mimo vyhrazenou oblast. Nejlepším Heidfeldovým výsledkem je osmé místo z Buenos Aires, Sarrazin byl nejlépe devátý v Pekingu.

Určitě není bez zajímavosti, že “Venturiho efekt” (nebo také hydrodynamický či aerodynamický paradox) vychází ze skutečnosti, že tlak v proudící tekutině je nepřímo úměrný rychlosti proudění tekutiny. V zúžené části trubice má kapalina nižší tlak a kvůli tomu musí zvýšit v tomto místě rychlost proudění (kvůli zákonu zachování energie). Takto získaná kinetická energie je vyrovnána snížením tlaku. Shoda jmen je ale náhodná: tento jev je pojmenován po italském fyzikovi Giovannim Battistovi Venturim.