Elektrická Škoda Octavia přijede ještě během této dekády

V červnu 2021 bývalý generální ředitel Škody Thomas Schäfer oznámil, že do konce desetiletí budou Enyaq následovat tři elektrická vozidla a všechna budou menší a levnější. Následná produkční verze konceptu crossoveru Vision 7S bude jedním z nich, stejně jako základní elektromobil představený na začátku května tohoto roku. Dobře, ale co ten třetí? Zdá se, že nejprodávanější Octavia se po roce 2025 rozhoupe na elektrické třídě.

Britský časopis Autocar má na to, že mladoboleslavští géniové zahájili vývojové práce na plně elektrické verzi oblíbeného vozu kompaktní až střední třídy. Zajímavé je, že Octavia s nulovými emisemi přeskočí platformu MEB koncernu Volkswagen, kterou používá Enyaq, a přijme chystaný SSP. Říká se, že používá technologicky vyspělejší baterii ve srovnání s 89kWh sadou konceptu Vision 7S, která podle Škody stačí na 600 kilometrů a maximální nabíjecí výkon 200 kilowattů.

Očekává se, že běžná Octavia EV bude mít dva elektromotory namontované vpředu – jeden pro každé kolo –, zatímco teplejší derivát RS by přidal dva vzadu, což by umožnilo uspořádání s pohonem všech kol. Nebyla by to první Octavia RS s pohonem všech kol, protože dieselová verze modelu s pohonem ICE je již řadu let volitelně nabízena se systémem všech tlapek. Výkonnostní varianta pravděpodobně nebude nabízena od prvního dne, jak nám logika říká, že Škoda představí Rally Sport minimálně rok po standardním voze.

Octavia EV nebude znamenat konec pro modely TSI a TDI, protože Autocar věří, že Škoda plánuje zachovat v nabídce model s konvenčním pohonem. Spalovací motory však bude nucena opustit v roce 2035, kdy v Evropské unii vstoupí v platnost zákaz prodeje všech nových automobilů, které produkují emise. Mezitím aktuální model čtvrté generace (pátý, pokud počítáte původní model z let 1959-1971) dostane v roce 2024 facelift uprostřed cyklu.

Škoda již částečně elektrifikovala Octavii zavedením plug-in hybridního pohonného ústrojí nabízeného ve dvou stupních výkonu, přičemž ten silnější je vyhrazen pro RS na obrázku. Kromě toho má větší vlajková loď Superb také nastavení PHEV a bude i nadále přicházet s nabíjecím portem pro svou další generaci, která dorazí někdy v příštím roce.