Exkluzivně: Nový “The Stig” Abbie Eaton si chce vyzkoušet formuli E

© Richard Pardon
Abbie Eaton – Britka, kterou fanoušci znají především z televizního pořadu Grand Tour. Světu elektrických závodů je pak známá v souvislosti s Jaguar I-Pace eTrophy, kde absolvovala v loňském roce pár závodů.

Abbie se nejvíce proslavila svou rolí v pořadu Grand Tour, která nahradila Top Gear s Jeremym Clarksonem, Richardem Hammondem a Jamesem Mayem. Závodnice v pořadu plní roli testovacího a závodního jezdce. V originálním Top Gearu jím byl “The Stig”, který neměl oficiální identitu. V Grand Tour je vše jinak a Abbie je prezentována jako neuvěřitelně rychlá závodnice z Velké Británie.

Ale zpátky na úplný začátek. Mladá slečna zahájila kariéru na motokárách stejně jako většina budoucích profesionálních jezdců. K okruhům ji přivedl otec, který byl také závodním jezdcem.

„Můj otec závodil v různých odvětvích motorsportu. Když jsem byla mladší, tak jsem strávila většinu víkendů na různých tratích ve Velké Británii. Přirozeně to byla otázka času, než budu chtít dělat to samé. Začala jsem na motokárách v deseti letech a poté jsem se v patnácti přesunula do aut,” říká Abbie.Po pár letech v motokárách se dostala k závodním vozům. Svezla se například i v Australském V8 Supercars nebo v Blancpain GT series, kde dokonce s vozem Ferrari 488 GT3 při premiéře zvítězila.

Abbie se naposledy posadila do kokpitu závodního vozu v rámci závodního víkendu formule E v Saudské Arábii, kde řídila Jaguar I-Pace eTrophy.

„Je to zvláštní(neslyšet spalovací motor), ale popravdě na to po pár kolech zapomenete – jste tak soustředěni na to, abyste z vozu/trati dostali co nejvíce. Stále auto slyšíte při brzdění a pneumatiky také křičí.”

Hovořili jsme již několikrát o budoucnosti motorsportu, která se zdá být především elektrická. Formule 1 je prozatím hybridní, i když není vyloučeno, že bude také plně na elektrický pohon jako formule E. Všechno je zatím v rané fázi. 

„Myslím si, že budoucnost motorsportu se teprve rozhodne. Řekla bych, že to bude kombinace elektrických a spalovacích motorů, ale i tak mám pocit, že se bude hlavně závodit s čistě elektrickými vozy, než s hybridy.”

Jaguar dal své domácí závodnici příležitost závodit s vozem I-Pace, ale formuli E v Maroku testovala Jamie Chadwick, která je pravděpodobně jedničkou ženského závodění v monopostech. Chadwick získala titul ve W Series a i jedno vítězství během zimního šampionátu asijské formule 3.

„Ráda bych si vyzkoušela monopost formule E někdy v budoucnosti během nováčkovského testu. Jsou to opravdu vzrušující závody, které je dobré sledovat. Vozy mají nízký grip a chybí jim přilnavost, což vytváří spoustu zábavy.”

A jaká je budoucnost mladé závodnice? Momentálně je potvrzeno, že se W Series po boku Chadwick zúčastní. V loňském roce pak změnila disciplínu, když si vyzkoušela závody v Titans Rallycross.

„Z důvodu Covid-19 byl šampionát Titans TX odložen, nicméně až se zase rozjede, tak budu první ve frontě na to, aby mě vzali zase zpátky!”

Abbie až po předání rozhovoru odhalila na svém twitteru, že se opravdu zúčastní virtuálního šampionátu. A to už tuto neděli!

All photos ©Abbie Eaton

Original answers in English below:

Let’s start with your beginnings in motorsport. How you got to racing?

A: My dad has always competed in different forms of Motorsport, and when I was
younger I used to spend most weekends at various race circuits of the UK. Naturally
it was only a matter of time until I wanted a go myself. I started racing Go-Karts at
the age of 10 and then moved into cars aged 15.

You recently completed a Jaguar I-Pace eTrophy race. How you felt when you
couldn’t hear a internal combustion engine?

A: To start off with it’s a little strange but, to be quite honest, after a couple of laps you
completely forget the lack of engine noise – you’re too focused on getting the most
out of the car/track.
There are still noises going on in the car such as the braking or tyres noise.

Do you have the opportunity to test with Jaguar as well in Formula E? Jamie
Chadwick was in juniors test with them.

A: I would love to drive in the Formula E Rookie test at some point in the future – they’re
such exciting cars to watch in the flesh, low grip and a lack of downforce makes for a
lot of fun.

You think it’s the future of racing/touring cars racing or we’ll still have hybrids?

A: I think the future of Motorsport is yet to be determined one way or another. I think
there will probably be a mixture of electric/combustion racing championships but I
think there is certainly more of a push towards pure electric racing rather than
hybrids.

Last year you drove the Titans RX, which also has to switch to electricity. Have you
got a ride with this car / will you racing in Titans RX this year?

A: Currently with the worldwide Covid-19 situation, the Titanx RX Championship has
been put on hold, however when the Championship runs again I will be first in the
queue to sign up to do it again if they’ll have me back!