F1 se bude učit od E-formule

S postupným rozvojem povědomí o závodech elektrických formulí také roste ohnivost diskuzí mezi příznivci a odpůrci této discipliny. Nástup a důležitost elektrických pohonů ale bezesporu roste, a s tím související debaty kolem bezpilotních aut.

Není bez zajímavosti, že v jednom z návrhů pravidel pro F1 bylo nařízení pohánět vozy v boxové uličce výhradně elektřinou. Od tohoto nápadu bylo ale (prozatím) upuštěno. Nyní ale šéf technologické firmy (a partnera Ferrari) Magneti Marelli Roberto Dalla tvrdí, že formule E by mohla seriálu F1 výrazně pomoci. Jak?

Magneti Marelli již dnes plní úlohu poradce pro různé týmy formule E v oblasti RESS (rechargeable energy storage) systémů a pro třetí sezonu 2016/17 by se ráda stala dodavatelem elektromotorů alespoň dvěma týmům. Výzva, která před technologickými firmami v seriálu formule E stojí, je získat respektované úrovně výkonu a objemu energie tak, aby auto bylo nejen rychlejší, ale aby nemusel pilot v půlce závodu přesedlat z jednoho stroje na druhý. Mantinelem jsou jednak rozměry akumulátorů limitované samotným autem a v současné době existující technologie. To se ale bude s dalšími léty měnit.

A právě tady vidí Roberto Dalla potenciál pomoci F1. Tím, jak firmy ve formuli E budou schopny hledat větší výkon a zmenšovat rozměry zařízení, vznikne prostor pro vůz formule 1 pracovat se systémy ERS menších rozměrů a vyšších výkonů.

Dnes vozy formule E závodí na úrovni výkonu 170 kW, přičemž výhledově by se chtěly dostat na 300 kW (400 koní). Poznatky z této oblasti by mohly přispět snaze šéfů formule 1 dostat výkon pohonných jednotek na úroveň 1000 koní.

“Tyhle oblasti jsou si velmi blízké,” řekl Roberto Dalla o vývoji elektrických a rekuperačních řešení v F1 a formuli E. “Ve formuli E brzy dosáhneme našich cílů a tato řešení pomohou určit směr vývoje F1. Daleko více formule E než formule 1 nám pomůže zcela změnit filozofii elektrické architektury auta. A jsem si jist, že F1 těchto zkušeností využije, což podle mého přesvědčení povede k eliminaci hydraulických řešení v autech.”

Redaktor britského Autosportu Lawrence Barretto trefně připomíná, že pro F1 není dobrou vizitkou, učí-li se od jiného šampionátu, který ani neoslavil své druhé narozeniny. Problémem ale je, že zatímco formule E má jasnou vizi technologického vývoje v oblasti pohonů, F1 je v oblasti svých pohonných jednotek totálně ztracená.