Formát kvalifikace zůstane beze změn. “Chceme systém, který dožene přední týmy k chybám,” hlásá Longo

Mnoho závodníků si v průběhu sezony stěžovalo na aktuální formát kvalifikace. Především v Berlíně jsme byli svědky toho, že systém některým týmům zkrátka nesedí. Vedení šampionátu však jejich prosby nevyslyšelo…

Do čtvrté sezony byli jezdci rozdělováni do kvalifikačních skupin podle toho, jaké číslo si vylosovali. Ovšem od ročníku 2018/19 byl systém rozdělování zjednodušen. Skupiny jsou tvořeny podle umístění šampionátu, takže v první skupině je šestice, která je v čele tabulky, ve druhé partě jsou pak jezdci od 7. do 12. pozice, a tak dále.

Jezdci, kteří kvalifikační jízdy zahajovali, však nebyli zpravidla spokojeni, protože schytali ty nejhorší podmínky na trati. Proto se stávalo, že lídr tabulky startoval až z druhé desítky, zatímco jezdec z chvostu startovního roštu zajel čas, který jej mohl katapultovat až do super pole, jako tomu bylo v případě Olivera Turveyho v Santiagu, kdy Brit svůj tyrkysovobíle zbarvený vůz v Santiagu protlačil z pátého místa až do finálního rozstřelu.

Například v předposlední kvalifikaci na bývalém letišti Tempelhof jsme byli svědky poměrně velkého faux pas hned třech týmů, když došlo ke špatným propočtům. Oba jezdci Techeetahu – Jean-Éric Vergne a António-Félix da Costa -, Sébastien Buemi a Lucas di Grassi byli vypuštěni na okruh těsně před vypršením časomíry a nestihly najet do měřeného kola.

“Musím svému šéfovi vysvětlovat, proč potřebuji budget na zlepšení auta, když může z kvalifikace vypadnout. A on zase musí svému šéfovi vysvětlovat, proč nejrychlejší jezdci a auta startují úplně vzadu. Musí se to projednat v pracovní skupině,” nechal se nedávno slyšet jeden ze zaměstnanců jednoho z vedoucích týmů.

Longo: “Chceme systém, který dožene přední týmy a jezdce k chybám.”

Podle informací portálu The Race několik jezdců žádalo o změnu kvalifikačního systému. Jejich požadavek byl ale zamítnut. Šéf Formule E Alberto Longo odůvodnil setrvání u současného formátu tím, že “formule E je zrozena k tomu, aby to inženýrům a jezdcům dělala složitější.”

“Zcela upřímně se mi líbí myšlenka toho, že lídr šampionátu vyjede na trať jako první, ale přitom víme, že bude nejpomalejší ze všech,” obhajuje Longo zamítnutí stížnosti. “Dostat se do super pole je pro něj velmi náročné, a přesně o to nám jde. To, co se stalo v Berlíně, byla velká chyba některých týmů a jezdců. Dopomáhá náš systém takovýmto chybám? Ano. Chceme, aby to tak bylo? Ano.”

Přesto se vedení seriálu elektrických monopostů snaží najít “optimální řešení”, se kterým budou všichni spokojeni. Nicméně vyvrací, že by změnami reagovali na situaci, do které se někteří dostali během berlínského sixpacku. Podle Longa je překvapení klíčové k napínavosti závodů.

James: “Všichni jsou na stejné lodi.”

Názory na současný kvalifikační formát se liší. Šéf Mercedesu Ian James je jedním z jeho zastánců a zdůrazňuje, že pro všechny jsou podmínky identické: “Samozřejmě, že jsou okamžiky, kdy vás kvalifikační formát potrestá a pak jsou tu ti, kteří z toho vytěží. Ale nakonec jsme všichni na stejné lodi. Dodá to špetku napětí a já jsem jedním z těch, kteří říkají, že by se to měnit nemělo.”

Stejný pohled na situaci má překvapivě i šéf mistrovského týmu Techeetah Mark Preston, jehož svěřenci na současném systému byli biti pravděpodobně nejvíce. “Je to dobré, protože to zamíchá pořadím a je to díky tomu dynamické. Jezdci, kteří opravdu září. jsou těmi, kteří když dostanou příležitost být v super pole, tak se ji chopí a vyhrají.”

Problém by mohl vyřešit “warm-up” nebo “one-shot” kvalifikace

Na stole je jeden návrh, který by se mohl problém relativně jednoduše odstranit, a sice tzv. “warm-up” – jezdci by před samotnou kvalifikací absolvovali dvě pomalá kola s omezeným výkonem, během nichž by trať “vyčistili” a tím by se smazala nevýhoda, kterou momentálně piloti z první kvalifikační skupiny mají.

Nebo druhou možností by byla “one shot” kvalifikace, která je známá především z esportových událostí, kdy jezdci najíždí do ostrých kol v opačném pořadí, než je aktuální pořadí šampionátu.