Formule E zlevňuje, týmy zavedením cenových stropů ušetří statisíce eur

Jeden tým a dva monoposty. V nové sezoně bude, tento jinak obvyklý obrázek napříč sériemi, k vidění i v padoku formule E. V důsledku toho vzrostou ceny za technologie, ve výsledku ale týmy ušetří nemalé peníze, o což se postarají zavedené cenové stropy.


Nadcházející ročník bude pro formuli E velkým evolučním skokem. Představeny budou zcela nové monoposty druhé generace, které nejen, že budou vypadat jinak, nýbrž na jedno nabití obsáhnou i celou délku závodu. Očekává se mimo jiné nárůst výkonu z 200 kW na 250 kW a dále i kapacity baterií ze současných 28 kW/h na 54 kW/h. Na řadu tak přijdou nové rychlostní rekordy formule E.

Důležitou roli vedle toho budou v nové dekádě hrát i pořizovací náklady, neboť za nové technologie týmy utratí více peněz. A právě před přemrštěnými sumami chce Mezinárodní automobilová federace ochránit menší týmy zavedením cenových stropů.

Zákaznické týmy, které si nechají dodat auto takříkajíc připravené na závod, vysázejí při maximální sazbě 817 300 eur. Horní hranice ceny za pohonnou jednotku pak činí 250 tisíc eur. Od sezony 2018/19, podobně jako ve formuli 1, dochází k zavedení systému Halo, za něhož budou týmy platit částku 12 700 eur. Úložiště energie a šasi nově vyjde maximálně na 200 000, respektive 299 600 eur.

Zavedením rozpočtových stropů orgány reagují na zvyšující se konkurenci, kdy do šampionátu míří velké automobilky, jež mohou vynaložit na sestrojení monopostu daleko větší prostředky. V součtu veškerých nákladů v příští sezoně týmy ušetří nemalé peníze, až 300 tisíc eur, z důvodu potřeby pouze dvou vozů.

Pro srovnání s letošní sezonou, náklady hlavních komponentů se pohybují o řád níže. Za pohonnou jednotku týmy platí 150 tisíc eur, dohromady při uvažování čtyř monopostů tedy 600 tisíc eur. Celý vůz pak vyjde na 480 tisíc eur, přičemž k nákladům je nutno připočíst i správní poplatek 55 tisíc eur.

Čtenáře zajímalo také: