Frijns žádá o přesunutí 1. tréninku na pátek

Formule E má zajetý formát závodního víkendu, kdy jsou zpravidla zahrnuty tréninky, kvalifikace a závody do jednoho dne, s výjimkou double headerů. Robin Frijns je však toho názoru, že  by alespoň jeden volný trénink měl být přesunut na pátek.

Ačkoliv se formule E stále nemůže s královnou motorsportu srovnávat, tak co se týká vyrovnanosti pole a kvality jezdců, tak v tomto směru se podle pilota Virginu může těšit slušnému druhému místu: “Závody nejsou nudné, týmy jsou ctižádostivé. Je to kategorie s budoucností. Ve formuli E je více výrobců než ve formuli 1. Audi, BMW, Mercedes, Citroen, Jaguar. Všichni tam jezdí.”

Je pravdou, že šampionát elektrických monopostů je na počet automobilek vskutku bohatý. Může se dokonce pyšnit jedním prvenstvím – a to, že je vůbec prvním mistrovstvím, kde proti sobě nastupuje kvarteto německých prémiových značek Audi, BMW, Mercedes a Porsche. Zatímco v královně motorsportu jsou pouze Ferrari, Mercedes, Renault a Honda, přičemž poslední jmenovaný výrobce se na konci příští sezony z kolotoče formule 1 stáhne.

Formule E nabírá stále na popularitě a lidé ji začínají brát na vědomí. Především za to může v poslední době obrovský boom v oblasti elektromobility. Prakticky všechny automobilky se začínají zaměřovat na výrobu aut na elektrický pohon. “V některých zemích je formule E po formuli 1 druhou nejdůležitější třídou, v jiných naopak ještě ne. V Asii je formule E velmi populární, a v Evropě se vyvíjí.”

“Ještě před 5 lety v Nizozemsku říkali: ‘Pane Bože, formule E, to nepotřebujeme!”

Ještě před nedávnem se Nizozemec k formuli E stavili velmi skepticky a dávali od ni ruce pryč. Ovšem to už nyní neplatí, jak zdůrazňuje rodák z Maastrichtu: “V Nizozemsku ještě před 5 lety říkali: ‘Pane Bože, formule E, to nepotřebujeme!’ Ale jak zjišťuju, to se teď mění. Například Eindhoven chce uspořádat eprix. Líbí se mi to a pomáhám, kde můžu.”

29letý závodník je přesvědčen, že za zájem automobilek o účast v šampionátu může zejména image. Povinností každé automobilky, která chce být ‘zelená’, je totiž být ve formuli E.

Pandemie koronaviru se odrazila v automobilovém sektoru

Nemoc COVID-19 a s ní spojené restrikce ovlivnili nejednu automobilku. Například Audi ‘donutila’ stáhnout se z německého šampionátu cestovních vozů DTM. A právě na to doplatil i Frijns, který barvy této značky v DTM hájí.

“Myslím, že jednou zbyde pouze pár sérií. Když se podívána na to, co se děje s DTM, tak vidíte, že už to přichází. Výrobci budou ve svých rozhodnutích ještě vybíravější,” varuje Frijns, jehož slova cituje portál e-formel.de.

“Netuším, co by se mohlo zlepšit.”

Aktuální formát závodního víkendu je jednoduchý: v pátek je shakedown, v sobotu jezdci absolvují dva volné tréninky, kvalifikaci a závod. Frijns je se současným formátem spokojený, přesto by měl návrh jak víkend trochu “oživit”.

“Díky FANBOOSTu a autogramiádě se toho děje hodně. Nevím, co by se dalo zlepšit. Formát je dobrý. Máme volný trénink, kvalifikaci a závod v jednom dni. Občas se ptám: Proč neuděláme první trénink o den dřív? Potom budeme mít pořád trénink, kvalifikaci a závod v sobotu.”

Frijns uvádí jako příklad eprix Santiaga, kde jej zužovaly potíže: “Tento rok jsme měli problém v prvním tréninku. Ale nic jsme zkrátka nemohli najít. V druhém tréninku mělo auto po třech kolech defekt. Až posléze jsme problém odhalili. Byl bych rád, kdyby se první trénink přeložil na pátek. Pak by bylo více času problém vyřešit. Ale nehledě na to si myslím, že formule E má velmi moderní formát.”