GM pokládá základní kámen v autonomní revoluci, první sériový kus z linky sjede už za rok

Je to jako science fiction a nedosažitelný milník dohromady. O autonomních vozech se často mluví, avšak zatím jen špetka zainteresovaných v ně věří a vnímá jako pohon budoucnosti. Teď se ovšem budou muset přidat i nevěřící. Z linky totiž sjede první sériově vyráběný kus a  stát by se tak mohlo už v roce 2019.


General Motors, jedna z největších automobilek světa, už v roce 2019 přijde s revoluční novinkou. Na veřejné komunikace vypustí autonomní model Cruise AV. Doposud byly automobily „bez řidiče“ vybaveny zcela běžným příslušenstvím jako ty, které dnes a denně potkáváme na silnicích. Tedy volantem, pedály a dalšími ovládacími prvky. A vlastně v nich seděl i připravený člověk. To vše z bezpečnostních důvodů, které podléhaly vývoji.

Technologie ale pokročila. Minimálně v GM, kde plánují společně s modelem představit i autonomní systém čtvrté generace. Hlavní mezigenerační rozdíl tkví v absenci výše zmíněného. S uveřejněnými obrázky se tak nabízí zcela neobvyklý pohled na kokpit budoucnosti. Automobilka dle svého vyjádření získala na domácí půdě souhlasné stanovisko Ministerstva dopravy a může tak začít s výrobou.

Čtěte také: NORSKO JAKO PRVNÍ ZEMĚ NA SVĚTĚ VYMĚNÍ VŠECHNA SVÁ LETADLA ZA ELEKTRICKÁ

„Integrovaný vývoj GM v oblasti hardware, software a jeho testování probíhá v nejkomplexnějším prostředí světa. Společnosti proto umožňuje bezpečně odstranit volant, pedály a prvky manuální kontroly nad novým Cruise AV,“ stojí v oficiálním prohlášení GM.

Už na počátku roku 2016 se společnost rozhodla nehrát druhé housle a začala podnikat kroky k tomu, aby se ubránila nutnosti odebírat cizí technologie. Bez jakýchkoli okolků proto investovala až 500 miliónů dolarů do start-upu Lyft a současně s tím zveřejnila plány kolaborace, jež měla automobilce pomoci vyvinout vlastní mechanismy pro výrobu autonomních aut.

V uplynulých měsících GM rovněž navázalo významnou spolupráci i s Cruise Automation, která se zabývá výrobou autopilotních systémů. Dále pak na podzim loňského roku skoupila kalifornský start-up Strobe, jež vyrábí lidarové senzory do aut. A snahu sjet z výrobní linky s elektrickým a plně autonomním automobilem co možná nejrychleji, dovršila spuštěním aplikace ve stylu Uber, kdy si potenciální zákazníci mohou vyžádat zkušební jízdu v samořiditelném modelu Chevroletu Bolt.

A přitom to není tak dávno, kdy autonomní vozy byly doménou příznivců fantasy. Teprve v roce 2016 se v celosvětovém měřítku na silnice dostalo první samořiditelné taxi. Stalo se v Singapuru a projekt měl tehdy na svědomí NuTonomy, další z amerických start-upů. Z dílny Google, respektive jemu podřazeného konglomerátu Alphabet zase vznikl projekt Waymo, který se jako první v USA prezentoval plně autonomním systémem.

A jestliže jsou v současnosti veškerá slova proudící z GM pravdivá a společnost skutečně disponuje oním stanoviskem od tamního Ministerstva dopravy, pak v roce 2019 může z linky sjet první sériově vyráběný autonomní automobil. To je pořádný záblesk budoucnosti.