ITR plánuje plně elektrickou verzi DTM

Elektrifikace zasahuje další a další závodní série. Ať už elektrické motory nahrazují v jistých šampionátech ty spalovací, nebo vznikají šampionáty, které jsou zařazeny do závodního víkendu jako podpůrný program.

Nyní se zdá, že se DTM vydá podobnou cestou jako šampionát silničních motocyklů MotoGP. Letošní sezonou odstartovalo mistrovství plně elektrických motocyklů, MotoE.

I samotné DTM se snaží dělat své vozy ekologičtější. V sezoně 2019 udělali první krok, když byly osmiválcové spalovací motory nahrazeny čtyřválcovými agregáty a do roku 2022 se chystají přejít na hybridní pohonné jednotky.

Ovšem nová studie organizace zastřešující DTM, ITR, postoupila o krok dál. Podle ní by totiž měly být auta plně elektrická, přestože ještě v červnu myšlenku “Elektro-DTM” šéf šampionátu Gerhard Berger zkritizoval. Opačného názoru je expilot formule 1 Nico Rosberg, podle kterého bude DTM muset zanedlouho na elektromotry přejít.

Nicméně, jak informuje portál e-formel.de, se nabízejí dvě alternativy: buďto by auta jezdila “na baterky” a nebo na vodík. V obou případech by pak měly mít výkon 1000 koní a dosahovat rychlosti přes 300 km/h.

Pro ušetření nákladů by byl agregát vyvíjen centrálně. Dobrou zprávou zůstává, že by to nezasáhlo šampionát jako takový, neboť by se jednalo o podpůrnou sérii klasického DTM. Avšak v dlouhodobém horizontu by mohlo i DTM přejít na elektrický pohon.

“Vyrůstal jsem v 80. letech v motosportu a nikdy mi nesejde z očí, o čem toto desetiletí bylo: manipulace s velkolepými vozy, které pokaždé jezdily na limitu. Když se díváte na onboardy z 80. let, je vám okamžitě jasné, že měli jezdci co dělat, aby vozy udržely pod kontrolou. To je závodění, které miluji,” vzpomíná bývalý pilot formule 1.

“Kdo se chce zasadit o budoucnost motorsportu, musí se koukat daleko dopředu. To znamená: Ačkoliv hybridy a elektromobily už máme a částečně jsou už realizovány, tak zcela nový, strhující koncept v mých očích stále chyběl.”

“Vždy jsem říkal, že formule E je legitimní marketingová platforma a že angažmá mnoha koncernů chápu. Moje kritika je směřovaná na motorsport, protože dle mého jsou auta příliš pomalá a styl jízdy je příliš silně ovlivněn strategií a managementem energie. To by bylo u vozů, které představilo ITR ve své koncepční studii, zcela odlišné. Zde mluvíme o výkonných mašinách, které – stejně jako DTM – umožní velkolepé závodění kolo na kolo.”

30-40minutový závod s robotickým pitstopem

Závod DTM je vypsán na 55 minut + 1 kolo včetně jednoho povinného pitstopu, a to by mělo zůstat i nadále. Avšak v připravovaném “Elektro-DTM” by se o pitstop postarali roboti, kteří by kromě výměny pneumatik vyměnili také celý akumulátor (případně nádobu s vodíkem), jenž bude přidělaný na podvozku. Baterie by totiž kvůli vysokému výkonu závod trvající 30-40 minut nevydržela.

“Jak realistická studie je, záleží na mnoha faktorech. Nejprve samozřejmě technická proveditelnost – to intezivně zkoumáme a požadujeme znalecké epxertizy od specialistů z různých oblastí, se kterými nemělo ITR doposud co dočinění,” odhalil Berger. “Například od výrobců baterií nebo robotů, když vezmete v potaz ambiciózní a průkopnickou technologii během zastávek v boxech. Velkou roli hraje pochopitelně také financování vývoje.”