Je vyhazov Abta z týmu kvůli podvodu ve virtuálním závodě pouze “úhybným manévrem”?

Daniel Abt přišel o sedačku kvůli původně relativně nevinné myšlence dát možnost profesionálnímu simracerovi zazávodit si proti reálným závodníkům. Jenže tento nápad se nesetkal s uznáním ani u vedení formule E ani u Audi.

V motorsportu nyní vyplňují závodní série pauzu způsobenou rušením závodů, aby předešli co nejvíce šíření koronaviru pořádáním virtuálních sérií. Asi nejrychleji reagovala formule 1, která založila šampionát, jenž však není pro piloty královny motorsportu povinný, proto týmy nasazují do svých virtuálních kokpitů nejen profesionální závodníky a simracery, ale také hvězdy z jiných sportovních odvětví nebo dokonce i zpěváky.

Šampionát elektrických formulí to však vzal vážněji a rozjel virtuální mistrovství o osmi závodech, v němž musí startovat všichni jezdci z reálného startovního roštu. Paralelně s tím se konají závody v kategorii “Challenger”, kde proti sobě nastupují profesionální simraceři.

V sobotu došlo během virtuální eprix Berlína ke kontroverzní situaci, ve které figuroval nejen pilot Audi, ale také rakouský simracer Lorenz Hörzig.

Tato dvojce přišla s nápadem, že by si Hörzig mohl vyzkoušet zazávodit si proti úřadujícímu šampionovi formule E Jean-Éricovi Vergnemu a dalším hvězdám seriálu elektrických monopostů. Jenže nevinná akcička měla pro Němce neblahé dopady. Trest, jemuž mu udělala formule E, přijal se vztyčenou hlavou a za své počínání se omluvil. Ale ani to nestačilo…

Race at Home Challenge: Abt po podvodu diskvalifikovaný a s tučnou pokutou

Abt “poškodil” jméno značky. Ale co třeba takový dieselgate?

Audi v posledních měsících dělá poměrně zarážející rozhodnutí, přičemž udávané důvody jsou většinou velice kostrbaté. Po šokujícím konci prestižní německé značky v německém šampionátu cestovních vozů DTM, jenž hájí slovy, že za jejím odchodem stojí současná pandemie COVID-19. Nicméně opravdovým důvodem bude spíše to, že se chtějí plně soustředit na svůj program ve formuli E.

Audi končí v DTM. Hlavním důvodem je koronavirus

Pro pátý podnik opravdu usedl za volant simulátoru pod Abtovým jménem výše zmiňovaný Rakušan. První podezření padlo z úst Stoffela Vandoorna, který se podivoval nad extrémním zlepšením Abtova výkonu během kvalifikace, když si pojistil start ze druhé pozice. V závodě si pohoršil pouze o jednu příčku. Ani předjížděcí manévry neodpovídaly jeho předchozímu jízdnímu stylu.

Po závodě byla následně kontrolována Němcova IP adresa, přičemž bylo zjištěno, že se jedná o rakouskou adresu. Proto byl diskvalifikován a musel darovat 10 000 eur dobročinné organizaci dle vlastního výběru.

Audi však s počínáním svého svěřence nesympatizovalo a sáhlo k razantnímu kroku. Rodáka z Kemptenu s okamžitou platností suspendovalo.

V oficiálním prohlášení automobilky z Ingolstadtu stálo, že rozvázání spolupráce s Abtem nekoresponduje s nejvyššími hodnotami společnosti – „integritou, transparentností a konsistentním dodržováním daných pravidel – to platí pro všechny činnosti, do kterých je značka zapojena bez výjimky. Z tohoto důvodu se Audi Sport rozhodlo dočasně pozastavit závodní činnost Daniela Abta.”

U Audi evidentně zapomněli na dodnes trvající kauzu “dieselgate” koncernu Volkswagen, pod nějž rovněž spadají. V roce 2015 americká Agentura pro životní prostředí zveřejnila informaci o tom, že Volkswagen využívá u dieselových motorů TDI software, který rozpoznává, že motor pracuje v režimu odpovídajícím požadavkům laboratorních testů výfukových plynů a změnou nastavení motoru dočasně snižoval množství vznikajících oxidů dusíku (NOx), aby její vozy splnily zákonný limit. S Abtem se rozešli, protože “podvodníky” nepodporují, ovšem na tento skandál, jak se zdá, pozapomněli…

Nicméně Abt to měl s angažmá nahnuté již minulý rok, avšak sedačku si nakonec horkotěžko udržel, přičemž mu smlouvu prodloužili pouze o rok.

Byl vyhazov Abta za podvod pouze “úhybným manévrem”, jak uvolnit sedačku?

Kvůli odchodu Audi z DTM přišlo o angažmá mnoho jezdců. Okamžitě se začalo spekulovat, že někteří závodníci by mohli s touto značkou zamířit do formule E. Ovšem kam s nimi? Sedačka se uvolní pouze za předpokladu, že se zbavíte někoho ze současné jezdecké sestavy. Ale jak to udělat? A zejména v době, kdy se neodjel prakticky žádný závod, tudíž nemůžete rozhodovat na základě podaných výkonů? Jednoduše: využijme selhání ve virtuálním závodě.

A to se právě v případě Abta stalo. Selhal. Podváděl, ačkoliv to tak nezamýšlel. Zastali se jej i někteří soupeři. Ale i to přišlo vniveč. Audi to neobměkčilo. Jejich rozhodnutí se tak zdá hodně přehnané. Už jen pro to, že se vlastně ani nejedná o šampionát v pravém slova smyslu. Ano, body se sbírají. Hlavní myšlenkou ale bylo  “zabít” tím čas, kdy se nezávodí na skutečných tratích, a jezdit pro zábavu. Na vážnosti už ubírá jen fakt, že jsou vypnutá poškození a jezdci nejezdí zcela čistě.

Sečteno podrženo: vyhazov Abta se tak jeví spíše jako jakýsi úhybný manévr Audi, jak se jej zbavit a vytvořit místo pro někoho z DTM. Přičemž největším kandidátem je nejspíše René Rast, který zaskakoval v roce 2016 v Berlíně za pilota týmu Aguri Antónia-Félixe da Costa. Tehdy podal solidní výkon, když zaznamenal v kvalifikaci 13. nejlepší čas.