Kdo všechno vypadal v Londýně jako klaun

“No tak, vypadám jako klaun a všichni si myslí, že jsem idiot!” hulákal Sergio Sette Camara do týmového rádia Dragonu během posledního kola úvodní londýnské e-Prix. Kdyby tak věděl, jak se nakonec víkend na Temži vyvine… Klaunů totiž byla v britské metropoli celá řada.

Prvními “komiky” byli stewardi na ředitelství závodu, alespoň to naznačil Lucas di Grassi (napřímo to neřekl, po aktivní kariéře přece stále sní o pozici bafuňáře). Ten za blokování Mitche Evanse během kvalifikace pro sobotní jízdu přišel o všechny zajeté časy. Je pravda, že s čím dál intenzivnějším bojem o titul se jakýkoliv krok proti aspirantům na vítězství trestá o něco přísněji, nicméně kolečko London ExCeL se nevyznačuje množstvím míst, kde se dá předjíždět. Realita byla ale přeci jen někde jinde – Brazilec Evanse blokoval tak, že ten byl v inkriminovaném sektoru nejrychlejší a na nejlepší kolo ztratil v součtu pár tisícin. Nikdo po pravdě ale pátrat nebude, v sérii dalších rychlých kol Evans na čelo své skupiny už nestačil a nakonec startoval ze sedmé řady, daleko za spokojeným Stoffelem Vandoornem, který v Top 8 na roštu postrádal kohokoliv ze svých hlavních soupeřů. Jezdci Mercedesu vůbec nevadilo, že v posledním duelu ztratil s Jakem Dennisem, který samotný závod vyhrál systémem start – cíl a zajistil pro Andretti první výhru v sezóně.

Pro smích především druhému Vandoornovi museli být Jean-Eric Vergne a Edoardo Mortara, kteří se pustili do divokých manévrů a po kontaktech se Sebastienem Buemim, respektive Samem Birdem oba skončili mimo body, Mortara dokonce s očesanou “bugynou” jak z filmu Jestli se rozzlobíme, budeme zlí. Rozzlobil se vlastně také di Grassi, že? Jo, tak ten si bouchnul do Olivera Rowlanda, který zase pro jistotu v neděli hrál pogo s Oliverem Askewem a po krátkém letu musel podruhé odstoupit. Jediný, kdo se tak v sobotu “nestřelil do nohy” byl Evans, který ze čtrnáctého místa postoupil na páté a bral deset bodů. Zčásti i díky penalizaci pro Nycka de Vriese, který tentokrát za kličkování před soupeřem dostal “pět sekund natvrdo”. Sette Camara, který startoval ze senzační druhé řady, pak pozvolna klesal na deváté místo, aby mu v nájezdu do posledního okruhu odešel dashboard a on pak bez údajů o zbývající energii jel tak opatrně, až nakonec Dragon opět nebodoval.

Když už to v neděli vypadalo na reparát – Antonio Giovinazzi skvělým kvalifikačním výkonem vyjel dokonce třetí místo –, tým si nepohlídal maximální povolený výkon vozu a Ital, který mohl výsledkově konečně posměváčkům zatnout tipec, obdržel trest průjezdu boxovou uličkou a nakonec odstoupil úplně. Samozřejmě, že to nebyla jediná chyba dne, Mortara nedobrzdil do první zatáčky a pak po kontaktu s Maximilianem Güntherem s penalizací na body musel zapomenout. S nulou z Londýna odjíždí také Vergne, kterému auto poškodil tvrdě dopadnuvší Rowland. Fraškou skončil také výkon Evanse. Ten se během kvalifikačních duelů uculoval nad výkony soupeřů, když opět nepostoupil a i když startoval ze stejné (sedmé) řady jako Vandoorne, přišel o možnost body na soupeře najet v závodě. Tedy, šance tam byla a Evans si zase razantně polepšil, když ze čtrnácté pozice (ironicky startoval na stejném místě jako v sobotu) vykouzlil dokonce čtvrtou. Pak ale osud a Evansův Jaguar řekly dost a Novozélanďan musel pro poruchu vozu odstoupit. Na pátém místě jedoucí Vandoorne tak mohl slavit další zisk bodů. A dokonce šéf Mercedesu Ian James chystal dárek, de Vries totiž dostal pokyn, aby ze třetího místa zpomalil a nyní už čtvrtého Vandoorna pustil před sebe. Holanďan ale fouknul do klaunské frkačky a pro pohárek si na stupně vítězů přišel sám. Přišlo mi, že obhajoba úřadujícího šampiona byla tak trochu trollením: “Proč? Řekněte mi jeden důvod. Body přece má.”

Těm, kteří si myslí, že jsem závody v Londýně zlehčoval, se omlouvám. Ale kdo se směje naposled, ten se směje nejlíp. Di Grassi si v neděli zpravil chuť a po překonání Dennise, který opět vyhrál kvalifikaci, oslavil své první letošní vítězství. A jediný “oficiální” klaun britského víkendu? Sergio Sette Camara, dámy a pánové, v cíli nedělní e-Prix zacinkal rolničkami, devatenáctou pozici na roštu přetavil v devátou a vyjel pro Dragon první body v sezóně! Zcela vážně, moc a moc doufám, že mu to pomůže v zisku angažmá pro příští sezónu Formule E. Tahle manéž za to totiž opravdu stojí.