Letadla bez pilotů a oken. Tak nejspíš bude vypadat budoucnost ve vzduchu

Civilní letectví prochází v rámci technologií a designu velkými změnami. Jak by mohla vypadat budoucí letadla? Implementace takových změn pochopitelně zabere spoustu času, neboť zajištění bezpečnosti je hlavní výsadou letectví. Nicméně nebude to trvat příliš dlouho a v budoucnu se nejspíše setkáme s letadly, které nikdo nepilotuje, jež nemají okna a létají mnohem rychleji než ta dnešní.


Bezpilotní letadla už přicházejí

Zcela první let bez přítomnosti pilota se uskutečnil již počátkem 90. let a dnes je tento typ přepravy běžnou praxí. Taková letadla dokonce létají po celém světě, nicméně nejedná se o způsob přepravy osob.

„Technologie pro přepravu cestujících již existuje, avšak předpisy letectví a psychologické faktory brzdí její uvedení do provozu. Troufl bych si tvrdit, že to bude trvat až do roku 2030, než bude společnost připravená na tento druh přepravy,“ říká Jussi Aaltonen z Univerzity v Tampere.

Svůj názor předkládá na základě srovnání s železničním typem dopravy, kde se lokomotivy bez strojvedoucího dokázaly prosadit až po desetiletí od doby, kdy byla technologie poprvé představena. Aaltonen je zároveň přesvědčen o benefitech bezpilotních letounů. Ty prý zvýší už tak vysokou míru bezpečnosti a za další provozujícím společnostem odpadnou některé přidružené náklady.

„Rizika lidského selhání zapříčiňují vznik nebezpečných situací, které se takřka vždy vyskytnou. Jako příklad může posloužit Střední Evropa nebo Spojené státy v časech, kdy je vzdušný prostor přetížen. Nehody jsou stále aktuálním tématem, i když většina z nich je již eliminována,“ doplňuje své poznatky Aaltonen.

Přes Atlantik do 30 minut

Kanadský inženýr Charles Bombardier se podílel na vývoji nadzvukového letadla Skreemr, které by přes Atlantik mohlo letět necelých 30 minut. A jeho nejnovější koncept by mohl být ještě rychlejší. Křídla letounu by v takovém případě byla vybavena přídavnými raketovými motory, s nimiž by pak letadlo překonalo vzdálenost z Londýna do New Yorku za pouhých 11 minut.

Jen pro představu. Nadzvukové letadlo je takové, které se dokáže pohybovat rychleji než se šíří zvuk. Přibližně je to tedy 1200 kilometrů za hodinu při hladině moře, avšak s rostoucí výškou tato hodnota klesá. V komerčním využití byla použita prozatím pouze dvě letadla tohoto typu – Concorde a Tupolev Tu-144.

„Už po dlouhá léta tu byly pokusy o navýšení rychlosti letů, přičemž nadzvukový typ letadel existuje od padesátých let. Až doposud to bylo příliš náročné na spotřebu paliva, a proto bylo drahé létat nadzvukově. Prozatím nikdo nebyl schopen vymyslet komerčně udržitelné a životaschopné řešení,“ tvrdí dále professor.

Dalším problémem je prý i vznikající šum v době, kdy letadlo překračuje hraniční rychlost zvuku. To je něco, co se inženýři snaží rovněž odstranit.

Elektrická letadla bez oken

Do budoucna by letadla dokonce přišla i o okna. Řešení počítá především s úsporou váhy, přičemž klasický výhled by nahradily obrazovky, které by zobrazovaly scenérii míst, nad kterými by se letadlo zrovna pohybovalo. „Obrazovky mohou nahradit okna, jež jsou nákladným prvkem a vyžadují neustálý monitoring a údržbu. Věřím, že tato změna by mohla být implementována velmi rychle, neboť i tato technologie postupuje vpřed značným tempem.“

Již jsme zmínili v našem předchozím příspěvku, že i elektřina si ve vzduchu najde své místo. Dokonce na kratších linkách je již pár letadel v provozu. Velké atraktivitě se pak elektrický pohon těší v amatérském letectví. V tom civilním však stále probíhá intenzivní vývoj. „V současné době je vývoj elektrických letounů zpomalován faktem, že baterie jsou stále příliš těžké. I v tomto oboru je však vidět rychlý pokrok,“ myslí si Aaltonen.

Doslova z říše science-fiction se zdají být letouny s jaderným pohonem. Ne však pro nepřítomnost technologií, ale spíše pro neochotu vyslat takový typ letadla do vzduchu. První koncept navrhl Španěl Oscar Viñals a pojmenoval jej „The Flash Falcon.“ Letadlo dokonce mělo svůj jaderný reaktor, jež by byl schopen napájet šest elektromotorů. Falcon by potenciálně mohl dosáhnout rychlosti až 3680 kilometrů za hodinu a vzdálenost Londýn New York pokořit za 2,5 hodiny.

Už od padesátých let se technologii snažily vyvinout Spojené státy a tehdejší Sovětský svaz. „V té době byla tato myšlenka přijatelná, ale technologie nebyla připravená. Dnes bychom byli technicky natolik pokročilí, abychom tuto ideu realizovali, ale svět je neochoten vyslat jaderný materiál na oblohu. Pravděpodobně bude trvat staletí, než se jaderné letadlo stane realitou.“

Čtěte dále: KDY SE DOČKÁME LEVNÝCH ELEKTROMOBILŮ?