Londýnské závody Formule E aneb pohádka o chytré horákyni se špatným koncem

I když se řada jezdců obávala toho, že závody v hale ExCeL London nabídnou pouze kroužení a strkanice, nedělní jízda bude ve finále dost možná tou nejkontroverznější v roce. Lucas di Grassi přišel diskvalifikací o ranec bodů, na druhé straně Nyck de Vries povstal z popela a stal se výsledkovou hvězdou víkendu.

Záměrně píšu „výsledkovou hvězdou“, protože Holanďan ve službách Mercedesu ani v sobotu, ani v neděli nevyhrál a mnohem víc se mluvilo o řadě dalších jezdců. Jenže dvě druhá místa na těsné trati v závodech, kde se často kolidovalo, mají hodnotu jackpotu a nelze se divit, že při šesti bodovaných umístěních ve třinácti jízdách je de Vries lídrem tabulky.

O kom se tedy hovořilo víc? V sobotu se skloňovala jména Alex Lynn a Jake Dennis. Ten první s odstupem čtyř let vyjel svou druhou pole position v sérii a nakonec byl hlavním poraženým jízdy, když při stíhání pilota BMW iAndretti při aktivovaném útočném módu probrzdil do zatáčky a ztratil spoustu času. Dennis pak s komfortním náskokem svou aktivaci provedl beze ztráty pozice na trati a v klidu hlásil do boxů, že už to „jenom doveze do cíle“. Tedy, hlas měl roztřesený a později prohlásil, že teď setřásl břímě nízkého sebevědomí na městských tratích, ale do cíle jako první dorazil. Lynn pak doplatil na vyšší opotřebení pneumatik a v závěru se musel smířit s třetím místem. I za něj ale byli očividně u Mahindry rádi, tým přiznal, že má s obutím zadní nápravy problém a Dennis bez vyššího výkonu téměř držel tempo Lynna „v útoku“ (200 vs. 235 kW).

Pokud byla sobotní jízda po stránce napětí spíše podprůměrná, v neděli se naštěstí znovu potvrdilo Herakleitovo „dvakrát nevstoupíš do stejné řeky“. Předně, Stoffel Vandoorne vyjel pro Mercedes první pole position od dubnových závodů v Římě a byl by asi útočil na vítězství, kdyby do něj ostře nenajel Oliver Rowland a oběma nezhatil veškeré snažení. Je nutné dodat, že Rowlanda, který zkoušel manévr na dlouhé brzdy, zaskočil malý hrbol na trati, který z něj udělal pouhého pasažéra. A koneckonců i Vandoornovy ambice na vítězství se křížily se značným počtem soupeřů, o čelo se pral i jeho kolega de Vries a živou vodou politý Lynn, který v závodě nakonec dokázal Holanďana předjet a dojel si pro vítězství.

Tak snadné to ale nebylo. Pokud vás dosud minuly záběry ze závodu a netušíte, jak to s pomyslnou pohádkou bylo, vězte, že Audi si nachystalo skvělý tah a povolalo Lucase di Grassiho do boxů v době, kdy na trati kroužil safety car po drsném „krosčeku“ Andrého Lotterera na Antonia Felixe da Costu. Mimochodem, Lotterer si znovu na trati udělal kamaráda a da Costovo „předjel jsem 13 jezdců (Portugalec zase čaroval, z 22. místa na roštu útočil suverénně na body!) a jediný on nedokáže přijmout, když ho někdo předjíždí“ jakoby shrnulo frustraci mnoha jezdců, kteří letos s Němcem jedoucím na Porsche kolidovali.

Ale zpátky k aféře, která se postará o další změnu pravidel. Audi si spočítalo, že v případě plné žluté fáze nebo safety caru je časově výhodnější „projet“ boxy a získat čas – v případě FCY totiž jezdci jedou maximálně padesátkou a takový je limit i v boxech, kudy je to do první zatáčky o něco kratší. O něco podobného se v minulé sezóně v Berlíně pokoušela Mahindra a Nissan, ale tehdy to bylo právě pod žlutými vlajkami a pravidla se upravila pouze pro tuto situaci. V případě pit stopu to ale neplatilo a di Grassimu tak stačilo jenom zastavit. Zpětně je možná překvapivé, že se o ni pokusilo pouze Audi – údajně tuto možnost testovalo více týmů.

Di Grassi se přes boxy v době za safety carem dostal do čela závodu a bylo by to bývalo vyšlo, protože ředitelství závodu uznalo, že zde jsou pravidla bezmocná. A je to dobře, protože kreativní duch je kořením každého sportu. Jenže na ředitelství závodu podle telemetrie seznali, že Brazilec byl ještě v milimetrovém pohybu, když se rozjížděl, a to podle pravidel zastávkou není. Marně Allan McNish běžel na ředitelství závodu, aby situaci obhájil – byť za hromadu memů, které z toho vznikly („great pace Allan!“) a ještě vzniknou, to stálo.

Audi dostalo trest průjezdu boxovou uličkou a protože se di Grassi k jeho provedení neměl (ani nemohl, neboť tým mu to neřekl), v posledním kole viděl černou vlajku. Chytrý tah dle vyjádření týmu doplatil na kluzkou podlahu, po které se monopost se čtyřmi kruhy ve znaku stále mírně smýkal. Co se dá dělat, auto „stálo i nestálo“, Brazilec přišel letos už o 50 bodů (kromě 25 v Londýně i 25 v Římě po odstoupení z vedení), Audi přišlo o 50 tisíc eur za pokutu a boj o titul je s největší pravděpodobností ztracen. V Berlíně se v polovině srpna kalendář uzavře dvojicí jízd a v sázce je sice ještě 60 bodů, ale na takový jackpot byl v Londýně i znovuzrozený Nyck de Vries krátký…