McNish mohl být místo šéfa jezdcem formule E

Šéf úspěšného týmu formule E Audi Allan McNish byl v minulosti velmi dobrým závodníkem. Helmu si mohl opět nasadit před pěti lety, nabídku ale odmítl.


McNish je v čele stáje od roku 2017, kdy převzal žezlo po otci pilota Audi Daniela Abta, Hans-Jürgenovi Abtovi. Avšak jak McNish odhalil, všechno mohlo být úplně jinak: “Když jsem v roce 2013 se závoděním skončil, ptali se mě, jestli bych neměl zájem jezdit ve formuli E. Nehledě na to, že jsem se rozhodl (ukončit aktivní kariéru v motorsportu), jsem byl skeptický, protože jsem viděl přicházet spoustu nových šampionátů.”

Tehdy 43letý Skot nové sérii elektrických formulí příliš nevěřil, ale postupem času jej šampionát oslovil. “Je ohromující vidět, jak jsou si schopni poradit se všemi výzvami, které s sebou přinášejí výrobci a závody v centrech měst a jak tvoří silné jezdecké sestavy.”

Momentálně je na soupisce 11 bývalých pilotů formule E, přičemž tři z nich získali titul mezi jezdci – ve druhé sezoně triumfoval Sébastien Buemi, o rok později Lucas di Grassi a poslední dva ročníky ovládl Jean-Éric Vergne.

Formule E vstupuje do své šesté sezony. Proč ji sledovat?

Na prestiži mistrovství také přidává fakt, že se ji účastní kvarteto prémiových německých značek – Audi, BMW, Mercedes a Porsche.

“Musíte myslet také na to: Nejsme etablovaná kategorie motorsportu s mnohaletou historií, jako mnoho dalších, se kterými jsme občas srovnáváni,” připomíná rodák z Dumfries, jehož slova cituje portál e-formel.de. “Jsme šestileté dítě, které zrovna chodí do školy. Jsem zvědavý, jak se to vyvine a také, jak se to vyvine s námi jakožto s Audi.”

První rok pod vedením McNishe už Audi slavilo titul

Jakmile se dostal před 4. sezonou ke kormidlu McNish, tak se stala stáj horkým kandidátem na zisk titulu mezi konstruktéry. Nakonec se z prvenství radovali, když druhý Techeetah porazili o pouhé dva body! Následující sezona pak patřila právě čínské stáji.

Duo Lucas di Grassi – Daniel Abt získalo dohromady šest vítězství, přičemž čtyři náleží Brazilci a dvě Abtovi.

Přes první dva velmi úspěšné roky coby šéf týmu ale neusíná na vavřínech. “Já jsem se jakožto jezdec nikdy nekoukal do zpětných zrcátek, a pořád si myslím, že ohlížet se zpět ničemu nepomůže.”

“Vždycky jsem se zajímal o nové technologie a chtěl jsem vědět, co za nové věci mohu mít na mém autě, abych vyhrával. Takže, když se jednalo o elektroauta: Ano, bylo to nové auto, nový závodní styl a nové nástroje, které byly k dispozici, ale koncept je pořád stejný: musíte porazit ostatní, abyste vyhráli.”

“Téměř jsem propásl první trénink. Auta jsem totiž neslyšel.”

Při první návštěvě závodu formule E ve třetí sezoně se McNishovi stala poměrně vtipná příhoda, neboť kvůli tomu, že jsou vozy tiché, tak vůbec nezpozoroval, že se na trati už něco děje.

“Rozhodně si vzpomínám na jeden vtipný moment, když jsem ve třetí sezoně poprvé navštívil coby host závod v Hongkong. Ve stanu jsem pil čaj a propásl jsem téměř celý trénink, protože jsem auta neslyšel. Ale od tohoto okamžiku to bylo celkem jednoduché, si na formuli E zvyknout.”