Na jezdce Formule E čeká “double header” v Saúdské Arábii

Čerstvý začátek nezapomenutelného zahájení sezony v Mexico City, Formule E a éra GEN3 je připravena na další pokračování – 2023 CORE Diriyah E-Prix.

Diriyah Street Circuit, kousek od saúdského hlavního města Rijádu, se zříká trvalého uspořádání okruhu Autodromo Hermanos Rodriguez v Mexico City, aby vytvořil celý pouliční okruh – hadí historické městské hradby na seznamu světového dědictví UNESCO. Je to druhá nová výzva po tolika týdnech s klikatou, hrbolatou bobovou dráhou Driiyah, která je mezi jezdci oblíbená – a je to jeden z nejnáročnějších okruhů v kalendáři pro vyvážení hospodaření s energií a přímé tempo, i když řidiči nikdy nenašli předjíždění problém.

Jake Dennis z Avalanche Andretti stojí v čele Mistrovství světa jezdců poté, co získal první vítězství této nové generace pro Formuli E s dominantní jízdou na nejvyšší stupínek v prvním závodě, když předtím vystřelil do první řady v kvalifikaci. Síla Porsche se v Mexiku ukázala jako síla, tovární 99X Electric Gen3 Pascala Wehrleina jel za domácím na druhém místě – dvojice 11 sekund před třetím Lucasem di Grassim na Mahindře, při debutu v boji za anglo-indický tým.

Ve stáji stuttgartského výrobce se totiž zrodily čtyři ze sedmi nejlepších vozů napříč čárou. Byl to hrdý okamžik, když Andretti v současné době vede tovární tým v tabulce týmů, ale německý tým chce tento brzký slib zdvojnásobit, s pohledem na další stříbro a nakonec na první titul ve Formuli E v tom, co je svou čtvrtou sezónu v nejvyšším elektrickém motorsportu. S rychlostí vývoje, kterou jsme viděli mezi testem ve Valencii a Mexico City, však není nic samozřejmé, protože týmy začínají odhalovat tajemství svých zcela nových strojů.

Toto tempo změn vidělo jednoho z favoritů na začátku sezony v boji DS PENSKE v polovině balíku – něco, co by málokdo předvídal poté, co Maserati MSG Racing s motorem DS zveřejnilo srovnávací čas týdne a překonalo pět ze sedmi měřených tréninků v Valencia, s oběma jezdci DS PENSKE Stoffel Vandoorne a Jean-Eric Vergne také v první trojici.

Úřadující šampion a dvojnásobný šampion se kvalifikovali mimo 10 nejlepších před kolem 1 a Vandoorne získal pouze čtyři místa, aby získal bod s 10. místem v cíli.

Maximilian Guenther byl při testování volbou Maserati, ale probojoval se až na 11. místo, zatímco týmový kolega Edo Mortara ve volném tréninku narazil do zdi a v závodě skončil v bariéře.

Jake Hughes z NEOM McLaren je možná nováček, ale jeho poutavé testovací výkony byly podpořeny silným prvním závodem v Mexico City. Skončil pátý, ale po celou dobu bojoval o umístění na stupních vítězů. Jeho tým, pod předchozí maskou Mercedes-EQ, může započítat nejvíce společných vítězství v Diriyah do svého jména prostřednictvím šampiona 7. sezony Nycka de Vriese. Brit Hughes má k dispozici nástroje, aby se o víkendu číslo dvě ve Formuli E opět dařilo.

Robin Frijns utrpěl v úvodním kole zranění zápěstí, kvůli kterému vynechá v Diriyah. Kelvin van der Linde bude zastupovat a stane se tak prvním Jihoafričanem, který se postaví na startovní rošt.

„Miluji závodění v Saúdské Arábii – trať je úžasná,“ řekl šampion šesté sezony Antonio Felix da Costa, TAG Heuer Porsche.

„Byl jsem tam prvním vítězem v páté sezoně a mám skvělé vzpomínky. Vzhledem k tomu, že se jedná o noční závod, vaše tréninky a kvalifikace se odehrávají ve dne a pak závodíte v noci. Teploty se mění spolu s povrchem trati, kdy se písek odhrne.

Vaše vnímání se také mění s měnícími se stíny. Vyžaduje to trochu adaptace a tréninku pro oko, ale miluji různé proměnné a rozhodně to vytváří lepší show pro fanoušky. Je velmi cool tam závodit a je skvělé to sledovat – zvláště v noci.”

Staré se setkává s novým ve starověkém prostředí Diriyah. Okruh Diriyah Street Circuit dlouhý 2,495 km s 21 zatáčky obepíná historické místo světového dědictví UNESCO.

Jezdci čelí náročnému kolu z cílové čáry, protože technický první sektor vede do klikaté bobové dráhy v 6. zatáčce, série rychlých změn v rychlém sledu za sebou.