Brit Sam Bird nejlépe zvládl náročné podmínky během Santiago ePrix. V závěru závodu se ubránil i mohutnému tlaku Pascala Wehrleina a vede šampionát stejně jako jeho tým Envision Virgin Racing.
Sam Bird prožil velmi povedený závod, když ve vedení v samotném závěru ustál atakům ze strany Pascala Wehrleina. V Santiagu si tak britský pilot dojel pro již osmé vítězství ve formuli E. Zvítězil přitom poprvé od loňské ePrix Říma.
Pilot týmu Envision Virgin Racing nicméně mohl děkovat několika okolnostem, které k tomuto úspěchu přispěly. Již před startem byly veškeré kvalifikační časy odebrány di Grassimu za porušení pravidel ohledně využití brzd. Brazilec spadl z pole position na úplný chvost pole.
Ve druhém případě udělal v průběhu ePrix v jedné ze zatáček chybu šampion druhé sezony Sébastien Buemi. Do té doby vedoucí muž musel ze závodu odstoupit. Do třetice stálo na straně Birda štěstí. Wehrlein totiž měl zhruba o 3 procenta více energie než Brit a vše nasvědčovalo tomu, že by se nováček formule E mohl dostat do vedení. V Santiagu ale vystoupala teplota trati nad 50°C, a Němec byl nucen výrazně zpomalit a chladit systémy.
Díky tomuto výsledku se Sam Bird, stejně jako tým Envision Virgin Racing, dostává do vedení v šampionátu. Zároveň se Brit může pochlubit zajímavou statistikou. Jako jediný totiž doposud vyhrál v každé sezoně alespoň jeden závod.
A cracking race needs an equally awesome podium celebration! @PWehrlein goes crowd surfing with @MahindraRacing #SantiagoEPrix pic.twitter.com/4sJ5PJVpq3
— ABB Formula E (@FIAFormulaE) 26. ledna 2019
Cíl neviděla třetina aut
Oproti tomu velmi náročný víkend prožil vítěz minulého závodu Jerome D’Ambrosio. Druhý pilot Mahindry po nepovedené kvalifikaci a startu z dvacáté pozice nakonec bral body za osmé místo. Naopak kolega Wehrlein dokázal ve svém druhém závodě vystoupat na stupně vítězů.
Na ně měl nakročeno i druhý nováček ve startovním poli Alexander Sims jezdící v barvách týmu BMW. Třetí příčka po jeho penalizování za způsobení kolize s Edoardem Mortarou připadla týmu Audi, respektive Danielu Abtovi.
Zajímavostí je, že závod dokončilo pouze 14 aut z 22. Jezdci si v mnoha případech stěžovali na nepořádek na trati, kde v některých úsecích dokonce ležely i popadané větve ze stromů. Úřadující šampion Jean-Éric Vergne podmínky dokonce označil za „nechutné.“ Ani on po nárazu do zdi nedokončil.
Závod se rovněž zapsal do historie formule E jako nejteplejší. Rtuť teploměrů v horkém odpoledni vystoupala na 37°C.
VÝSLEDKOVÁ LISTINA ePRIX SANTIAGA:
P. | Jezdec | Tým | Kol | Rozestup |
1. | S. Bird | Envision Virgin Racing | 36 | Vítěz |
2. | P. Wehrlein | Mahindra Racing | 36 | 6,489 |
3. | D. Abt | Audi ABT Sport Schaeffler | 36 | 14,529 |
4. | E. Mortara | Venturi Formula E | 36 | 17,056 |
5. | R. Frijns | Envision Virgin Racing | 36 | 20,276 |
6. | M. Evans | Panasonic Jaguar Racing | 36 | 23,755 |
7. | A. Sims | BMW I Andretti Motorsport | 36 | 27,590 |
8. | J. D’Ambrosio | Mahindra Racing | 36 | 41,984 |
9. | O. Turvey | NIO Formula E Team | 36 | 45,059 |
10. | J. M. López | Geox Dragon | 36 | 45,376 |
11. | N. Piquet | Panasonic Jaguar Racing | 36 | 48,635 |
12. | L. di Grassi | Audi ABT Sport Schaeffler | 36 | 1:03,552 |
13. | A. Lotterer | DS TECHEETAH | 36 | 1:14,706 |
14. | G. Paffett | HWA Racelab | 35 | + 1 kolo |
15. | O. Rowland | Nissan e.dams | 31 | NC |
16. | A. da Costa | BMW I Andretti Motorsport | 23 | NC |
17. | J. Vergne | DS TECHEETAH | 22 | NC |
18. | S. Buemi | Nissan e.dams | 21 | NC |
19. | S. Vandoorne | HWA Racelab | 17 | NC |
20. | M. Guenther | Geox Dragon | 12 | NC |
21. | F. Massa | Venturi Formula E | 12 | NC |
22. | T. Dillmann | NIO Formula E Team | 10 | NC |