Německo prosadilo vodíkový pohon na železnici, o bezemisní vlaky se díky tomu hlásí i další země

Vodíkový pohon stále nedá mnoha lidem spát. A buďme rádi za to. V Německu začali testovat provoz vodíkových vlaků, které nahrazují klasické dieselové. Pozitivní výsledky se dostavily záhy, a proto je v plánu další rozšiřování flotily těchto modrých vlaků. Zájem o technologii už projevily i další země.

Téma vodíkového pohonu doprovází ve značné míře nejistota. V porovnání s elektromobily se nedá hovořit o plnohodnotné alternativě k fosilním palivům, i když zde jisté náznaky velkého rozmachu byly. Co ale například nemusí fungovat v případě osobních automobilů, se naopak může jevit přínosné v jiných odvětvích dopravy.

Třeba nedávno jsme informovali o automobilce Nikola, která vodíkový pohon montuje do svých tahačů a objednávky se doslova jen hrnou. Firma rozšiřuje zázemí, nabírá nové pracovníky a navyšuje výrobní kapacity. Zdá se proto, že konkurence v podobě Tesly se zkrátka musí mít na pozoru.

Nepřehlédněte: PONĚKUD JINÝ HYBRID. TENHLE BUDE PRVNÍ, KTERÝ ZKOMBINUJE VODÍKOVÝ A ELEKTRICKÝ POHON

Pro další příklad nemusíme chodit příliš daleko za hranice Čech jako v případě americké Nikoly. V sousedním Německu totiž přišli na to, jak vodíkový pohon prosadit i na železnici. Mezi městy Cuxhaven a Buxtehude na severu země spustili testovací provoz modrých regionálních vlaků, které nahrazují klasicky zastoupené dieselové vlaky.

Už nyní, po pár jízdách, panuje velké nadšení. Podle všeho jsou výsledky daleko lepší, než se očekávalo a v mnohém prý dokonce předčí i ty konvenční. Smírně vycházejí oba typy vlaků v účinnosti provozu, kdy na jednu nádrž urazí shodně okolo 1000 km. V Německu se v návaznosti na výsledky proto budou rozšiřovat počty linek obsluhovaných alternativními vlaky.

A nejen tam. Jak se totiž zdá, na data z Německa čekalo i několik dalších zemí v čele s Francií, která modré vlaky dodala. Dále se jedná o Velkou Británii, Dánsko, Nizozemí, Itálii, Norsko nebo Kanadu. Všechny tyto země projevily velký zájem o technologii.

V oblasti železniční dopravy jde o velmi důležitý krok s velkým přesahem. Výhodou vodíku je, že při jeho transformaci na elektrickou energii nedochází k produkci žádných odpadních látek. Na rozdíl od automobilové dopravy, kde jeho komerčnímu prosazení brání i nedostatek sítě čerpacích stanic, je situace na železnici poněkud jednodušší. Zde stačí vybudovat pouze jednotky takových míst lokalizovaných například v konečných stanicích nebo významných dopravních uzlech.

V Baltském moři začínají operovat elektrické trajekty, zatím jen na kratších vzdálenostech

Zdroj: alstom.com