NIO je na cestě překonat Mercedes nebo BMW

Tento rok je pro čínský startup NIO v Evropě na vzestupu, protože společnost po vstupu do Norska v roce 2021 expanduje do Německa, Nizozemska, Švédska a Dánska.

Čínský výrobce se snaží ukořistit podíl na rostoucím evropském trhu EV tím, že nabídne nejen působivé produkty, jako jsou elektrické sedany ET7 a ET5, ale také síť pro leasing a výměnu baterií, aby uživatelům snížil náklady.

Prezident a spoluzakladatel NIO Qin Lihong v rozhovoru s agenturou Reuters uvedl, že společnost plánuje do roku 2025 postavit 1 000 stanic pro výměnu baterií mimo Čínu a většina z nich bude v Evropě. Stanice budou nezbytné pro obsluhu rozšířené řady elektromobilů, které se začnou prodávat letos v Německu, Nizozemsku, Švédsku a Dánsku, kromě Norska, prvního evropského trhu, na který NIO vkročilo.

Qin poznamenal, že NIO tento měsíc otevřelo svůj první zámořský závod v Maďarsku na výrobu energetických produktů, jako jsou stanice pro výměnu baterií, jejichž přeprava z Číny by byla vzhledem k jejich velikosti nákladná.

Strategie NIO k dobytí evropského podílu na trhu zahrnuje oddělení baterie – nejdražší součásti elektromobilu – od vlastnictví, aby se snížily počáteční náklady. Pomocí výměnné stanice mohou řidiči získat novou, plně nabitou baterii během několika minut, rychleji než jakákoliv současná alternativa nabíjení.

Aby tato strategie fungovala v Evropě, hledá NIO partnerství s místní společností spravující aktiva, která by financovala vlastnictví baterií na leasing, protože letos zahájí prodej, řekl Qin. V Číně NIO založilo společnost s partnery, včetně výrobce baterií CATL, aby nakoupila baterie na leasing a poté od uživatelů vybírala poplatky za předplatné.

V Norsku, kde NIO prodává elektrické SUV ES8 za něco málo přes 52 000 USD bez baterie a přibližně 61 000 USD se 75kWh balením, se podle společnosti rozhodlo téměř všech 800 zákazníků platit měsíční předplatné ve výši přibližně 135 USD. Startup EV nainstaloval v Norsku dvě výměnné stanice.

Dosavadní zkušenosti NIO v Norsku dodaly společnosti jistotu, že její nabídka EV je „komplexně napřed“ před EV od BMW, Mercedes-Benz a Volkswagen. Qin říká, že to dává startupu důvěru konkurovat na domácím trhu.