Ohlasy po ePrix Berlína (5/6): “Di Grassi musí být slepý!”, nadává da Costa

Pátý závod na Tempelhofu, čtvrtý vítěz. Oliver Rowland slavil v sobotu svůj premiérový triumf ve formuli E po suverénní jízdě z pole position. Zatímco mladý Brit závod kontroloval, za ním došlo k několika incidentům. Za vypíchnutí rovněž stojí skvělé výkony berlínských debutantů, zejména pak skvělé třetí místo Reného Rasta.

Rowland se díky vítězství v závodě a bodu za pole position posunul na druhé místo v Šampionátu jezdců. Na pozávodní tiskové konferenci bylo jeho nadšení hmatatelné: “Je to zkrátka skvělé. Není snadné vyhrát ve startovním poli na takové úrovni. Tým odvedl skvělou práci. Zkrátka nemám slov. Je to mimořádný pocit, ale teď chci ještě víc. Je to jako by se prolomily ledy. Zítra se chci bavit a den si užít.”

“Že se dostaneme do téhle pozice, by před Berlínem nikdo nečekal,” přiznal Rowland, který byl před finálním trojitým double headerem na deváté pozici, přičemž na lídra tabulky Antónia-Félixe da Costu ztrácel polovinu bodů.

Nissan udělal během víkendu v hlavním městě Německa bez pochyby obrovský krok vpřed. Postupně se probojoval z pátého místa na druhé. Velký podíl na tom má rovněž druhý pilot Sébastien Buemi, který po faux pas v kvalifikaci, kdy nestihl najet do ostrého kola a musel startovat z chvostu, v závodě absolvoval stíhací jízdu a šachovnicovou vlajku nakonec viděl jako desátý. Sám Švýcar označil tuto ePrix za svůj nejlepší závod roku.

“Byl to můj nejlepší závod roku. Naše rychlost byla dobrá a Techeetahy jsme porazili otevřeně a čestně. Cítil jsem se velmi konkurenceschopný, což je díky našim obrovským pokrokům v berlínském týdnu.”

Da Costa: “Di Grassi musí být slepý!”, podle Brazilce za kolizi může pilot Techeetahu

Novopečený šampion sezony 2019/20 da Costa byl po závodě značně rozčarovaný. Znepokojený byl zejména z chování pilota Audi Lucase di Grassiho. V polovině závodu došlo mezi Brazilcem a Portugalcem při vzájemném souboji o pozici ke kontaktu, přičemž se da Costův zlatočerný vůz opřel do di Grassiho, jenž se roztočil. Jako viníka nehody posléze komisaři označili di Grassiho, jemuž udělili pětisekundový trest.

“Di Grassi musí být slepý. Připomíná mi to Paříž ve třetí sezoně nebo nehodu s Massou (minulý víkend)! Myslí si, že mě může jen tak poslat do vzduchu? Musí respektovat ostatní a nechat jim místo. Dneska jsem předjel 11 aut a jinak jsem neměl žádný jiný kontakt. Byl to zábavný závod, protože rychlost všech týmů je velmi podobná.”

Jak se na inkriminovaný okamžik dívá di Grassi? “Můj vůz byl fantastický. O to víc frustrující je, že jsme v kvalifikaci nestihli zajet kolo. Na začátku byl chaos a nehody. Bird se roztočil, Nyck (de Vries) mi poškodil předek, pak došlo ke kolizi s Güntherem a d’Ambrosiem. Když jsem obdržel pětisekundovou penalizaci, tak jsem si nejdřív myslel, že je to kvůli nehodě s Güntherem. Tam se to ještě dalo argumentovat tím, že jsem do něj najel a on měl kvůli tomu defekt. U Felixe da Costy to byla samozřejmě jeho chyba. Upřímně ten trest nechápu. Ale na mém závodě by to beztak nic nezměnilo. S poškozením jsem byl tak jako tak na chvostu pole.”

Ačkoliv měl da Costa závod skvěle rozjetý, tak v závěru jej potkaly technické potíže: “Na konci mě vypadl systém, všechno bylo černé. Kromě toho jsem ztratil zadní brdy a jen o fous jsem dokázal zamezit tomu, abych nenajel do Buemiho. Ty samé problémy jsem měl už na začátku dne, potom jsme museli vyměnit baterii. Možná už jsme vypotřebovali tento týden veškeré štěstí, netuším. Ale zapomeňme na to, zítra odstartujeme s pozitivní energií a chceme se zase bavit.”

Berlínští nováčci překvapili: Rast na pódiu, Blomqvist ohromil sám sebe

V Berlíně se do kokpitu posadilo nově hned několik jezdců. Většina z nich si vedla nad očekávání dobře. Alex Lynn, který nahradil u Mahidnry Pascala Wehrleina startoval z pátého místa, na němž rovněž závod dokončil: “Pódium by bylo snovým výsledkem, ale i s pátým místem jsem spokojený. Z mé strany to byl dobrý výkon, vyždímali jsme veškerý potenciál. 10 bodů rádi přijímáme.”

Pro Lynna byly stupně vítězů snem, na který však nedosáhl. Ovšem jiný příběh psal René Rast, jenž své Audi dovezl na fantastickém třetím místě: “S mým dnem jsem velmi spokojený. Všechno šlo podle plánu. V posledních závodech jsem pokaždé spotřeboval spoustu energie, proto jsem na to dneska ze začátku šel trochu defenzivněji. V posledním kole jsem měl o půl procenta více energie než André (Lotterer) a musel jsem to zkusit. Došlo k několika kontaktům, ale bylo to také záměrné rozhodnutí jet tvrději. Posledně jsem byl boxovací pytel, dneska jsem musel být chytřejší a manévr zkrátka dokončit.”

Solidní výkon také předvedl Tom Blomqvist. Švédsko-britský závodník naskočil do kokpitu poprvé v sobotu jako náhrada za Jamese Calada. Na to, že se s vozem teprve seznamoval, si vedl nad očekávání dobře a hned napoprvé se dostal až do boje o pole position. Přestože se v závodě propadl za bodované pozice, za svoje počínání se nemusí absolutně vůbec stydět.

“Upřímně jsem překvapen mým výkonem! Sice jsem neměl co ztratit, ale před závodem jsem byl samozřejmě nervózní. S dneškem můžeme být spokojení, ale také je samozřejmě škoda ztraceních pozic v závodě. Ale pro mě to nebylo nic nečekaného,” uvedl Blomqvist, jenž dokončil na 12. místě.

Naopak Sergio Sétte Camara se opět celkem trápil. Ovšem nutno podotknout, že letošní monopost Dragonu nikterak výkonnostně nevyniká. “Nebyl to jednoduchý závod. Chybělo nám tempo. Tým je z posledních dní velmi unavený, ale faktem je, že i přesto jsme udělali pokroky, vypovídá to o motivaci a odhodlání, které do tohoto projektu všichni dávají.Náš výkon v kvalifikaci byl slibný, snad to dokážeme zítra zopakovat. V závodě jsme měli nadále problémy. V prvních deseti kolech jsme dokázali držet krok, , potom jsme museli bojovat na autě s velkým problémem. Víme, co to je, ale chybu nemůžeme napravit s drobnou změnou nastavení,” popisuje 15. Brazilec, který porazil svého týmového kolegu Nica Müllera (17.).