Ohlédnutí za 6. sezonou: Německou “Bundesligu” ovládl Mercedes

V šesté sezoně se proti sobě poprvé v historii motorsportu postavily všechny čtyři německé prémiové značky – Audi, BMW, Mercedes a Porsche. “Je to trochu jako Bundesliga. Pro nás je to důležité, ale myslím, že realita je taková, že s ostatními týmy jsme stejní konkurenti jako mezi sebou (BMW, Audi, Mercedes a Porsche),” uvedl před začátkem sezony šéf Audi Allan McNish.

Třetí Mercedes profitoval z předskokana HWA

Mercedes se sice prezentoval coby nováček, přesto to až taková pravda nebyla. V předchozím ročníku totiž využili HWA jako “pokusného králíka” a letos vychytávali mouchy. Ke Stoffelovi Vandoornovi se přidal Nyck de Vries. 

V Mercedesu nikdo z pilotů neměl jednoznačnou převahu a jednalo se tak o nejvyrovnanější jezdeckou sestavu v poli. V závěrečném závodě sezony slavila stáj společně s Vandoornem první triumf ve formuli E a zároveň i premiérový double. Díky vítězství se Belgičan posunul v konečném hodnocení na druhou příčku.

Debutanti z Zuffenhausenu všem vytřeli zrak

Největším překvapením sezony 2019/20 bylo bez pochyby Porsche, které oproti Mercedesu začínalo od píky. Nemělo absolutně žádný odrazový můstek, přesto jejich pomyslný odpich do debutové sezony vzal všem vítr z plachet.

Nestává se totiž příliš často, že by byli nováčci schopni od začátku konkurovat zajetým týmům, ale Porsche tento fakt vyvrátilo už v úvodním podniku v Rijádu, když André Lotterer dojel na pódiu. Druhé místo bylo pro partu z Zuffenhausenu malým zázrakem, který se podařilo Němcovi ještě zopakovat v prvním závodě na bývalém letišti Tempelhof, kde rovněž projel cílem jako druhý. Krůček od pódia byl také v předposlední eprix, kde mu třetí pozici vyfoukl Rast.

Debut na 1*: Porsche překvapilo dvěma pódii nejen sebe samé

Kvalitní výkony podával po celou sezonu, což mu vyneslo konečnou šestou pozici se 71 body na kontě. Na opačném konci startovní listiny pak figuruje jeho týmový kolega Neel Jani, jenž si nepatrně zlepšil reputaci díky šestému místu v pátém podniku v Berlíně. To však nic nemění na faktu, že evidentně nebyl schopen vyždímat z auta potenciál, který se v něm skrýval.

Výkony BMW jako na houpačce: Buď pódium, nebo nic

BMW vstoupilo do sezony skvěle a vše nasvědčovalo tomu, že by mohli snad i pomýšlet na boj o titul. V prvním double headeru v Rijádu Alexander Sims získal oba dva dny pole position, přičemž v neděli ji proměnil ve vítězství, druhý triumf pak v dalším závodě přidal Maximilian Günther. Ze Santiaga odjížděli jako prozatímní lídři šampionátu, vedení si udrželi i v Mexiku. Posléze však šly jejich výkony strmě dolů, především ty Simsovi. V Berlíně dojel nejlépe devátý.

Naopak Günther měl obrovské výkyvy. Buďto dojel na pódiu, nebo nebodoval, v horším případě ani nedokončil – všechny odstoupení jej potkaly v Berlíně.

Audi v zemi nikoho, nováček Rast di Grassimu pořádně zatápěl. Abt sice dostal padáka…

Audi muselo tentokrát zkousnout pořádně hořkou pilulku. Doposud byli zvyknutí, že bojovali o pódiová umístění, ovšem v uplynulé sezoně byli rádi, když dojeli na bodech. Jejich forma byla opravdu katastrofální.

Měli jsme vyšší očekávání, rekapituluje Audi nejhorší sezonu v historii

Německá stáj patřila k týmům, které měly stálou jezdeckou sestavu už od samotného založení šampionátu, avšak před velkým finále v Berlíně se toto změnilo.

Lucas di Grassi opět svého týmového kolegu Daniela Abta naprosto převálcoval, ať už se jednalo o kvalifikace nebo o závody. Německý závodník se v kvalifikaci ani v jednom případě nedostal mezi nejrychlejších deset, zatímco di Grassi se alespoň jednou probojoval do Super Pole. A v závodech měl jasnou převahu právě Brazilec, který získal pro čtyři kruhy jediná dvě pódiová umístění – v druhé eprix na předměstí saúdskoarabského Ad Diriyahu finišoval na druhé pozici a v druhém berlínském závodě byl třetí.

Audi nebylo s výkony Abta příliš spokojeno, avšak impulzem pro okamžitý vyhazov byl Němcův přešlap ve virtuální ePrix Berlína, kdy za sebe nechal závodit profesionálního simracera. Jeho kokpit převzal pro berlínský sixpack dvojnásobný šampion DTM René Rast, který na rozdíl od Abta dokázal od začátku di Grassimu obstojně konkurovat, přičemž se ve finálním double headeru zúčastnil rozstřelu o pole position. Na závěr všem zavřel ústa, když v úterý získal své první pódium a o den později mu třetí příčka unikla jen o vlásek.

… ale našel nové útočiště ve stáji z chvostu pole, kde nahradil Ma

Přestože to s Abtem nevypadalo růžově, nakonec se jej ujalo NIO 333. Tyrkysovobílé vozy se však závod co závod pohybují na konci startovního roštu. Nicméně Oliverovi Turveyovi se podařil husarký kousek, když se s podprůměrnou technikou od NIO nečekaně objevil v kvalifikaci na ePrix Santiaga v Super Pole a do závodu odstartoval z fantastického pátého místa. Nakonec ale skončil těsně za bodovanými pozicemi, což bylo zároveň i nejlepším výsledkem jak pro Brita, tak i pro tým.

Druhé NIO pilotované Číňanem Ma Čching-Chuou bylo na tom ještě hůře. Když Chua neboural a úspěšně dojel do cíle, tak na lídra závodu v cíli zpravidla ztrácel minimálně kolo. Kvůli šířícímu se koronaviru a na to navazujícím restrikcím ohledně cestování nemohl do hlavního města Berlína přicestovat, proto tým povolal právě Abta.

Rodák z Kemptenu si vedl v porovnání s novým týmovým kolegou o poznání lépe. V kvalifikacích sice Turveymu nestačil, avšak v závodech jej už porážel. Zatímco Turvey skončil nejlépe 16., tak Abtovým maximem bylo 15. místo, přestože měl na kontě jedno odstoupení.