Pět mýtů ohledně autonomních automobilů

Budou samořiditelná auta brzy realitou? A jak se bude muset změnit přístup lidí, aby se autonomní řízení setkalo s širokým přijetím? Těmito otázkami se mimo jiné zabývá studie Audi „SocAIty“, sestavená za pomoci renomovaných odborníků. Pět z nich jsme se rozhodli vybrat a vysvětlit.

Mýtus č. 1:
Autonomní auta budou jako normální auta, akorát bez řidičů.

Zejména aerodynamika je klíčovým faktorem, pokud jde o dojezdy elektromobilů, a proto i nadále hrají hlavní roli v designu. Vzhled automobilů a dalších dopravních prostředků s rostoucí automatizací se v tomto ohledu radikálně nezmění. Jasné však je, že design se v budoucnu zaměří na interiér. Pohodlí cestujících bude prioritou, a proto jejich sedadla již nebudou v určitých případech použití nutně otočena po směru jízdy. Tato svoboda designu interiéru nabídne cestujícím na palubě širokou škálu možností pro individuálně přizpůsobitelné zážitky: komunikaci nebo relaxaci, práci nebo odpočinek. Prostor pro cestující bude maximalizován tím, že vše, co již není potřeba – pedály, řadicí páka a volant – bude dočasně zasunuto.
_____________________________________

„Digitalizace nám umožňuje učinit mobilitu ještě bezpečnější, osobnější a hlavně chytřejší. Cílem je, aby se naše vozidla bez problémů integrovala do každodenního života našich zákazníků. Vytváříme tak skutečnou přidanou hodnotu – tím, že jim vracíme čas na věci, které jsou pro ně důležité.“ Oliver Hoffmann, člen představenstva Audi pro technický vývoj.


_____________________________________

Mýtus č. 2:
Jakmile bude software vyvinut a dostupný, budou moci autonomní auta jezdit kdekoli.

Uvedení samořiditelných vozů na silnice bude vyžadovat plně spolehlivý a všestranně bezpečný software nejen pro automobil, ale pro celé prostředí. To postupně změní způsob, jakým naše města vypadají: Za tímto účelem je třeba rozšířit infrastrukturu o inteligentní semafory a silniční senzory. Města se stanou více digitálními a poskytnou vhodný ekosystém pro stále větší počet automatizovaných vozů. Města tak budou bezpečnější a uvolněnější, kde bude v ideálním případě provoz plynout bez narušení a zácp.
_____________________________________

„Toto není případ revoluce, ale spíše evoluce. Krok za krokem směrem, který je již jasný.”
Eric Hilgendorf, odborník na SocAIty.
_____________________________________

Mýtus č. 3:
Díky samořízeným vozům bude řízení méně zábavné.

Tento mýtus je zjevným zdrojem úzkosti milovníků aut: odsouzení do role neaktivního pasažéra. Někteří se obávají, že jim jejich auto zabrání projíždět celou zemi a užívat si potěšení cítit nohu na pedálu a ruce na volantu. Opak je ale pravdou: Samořídícími auty zábava, kterou si za volantem užijeme, nekončí. Žádný výrobce nebude bránit svým zákazníkům řídit vlastní vozy, pokud si to přejí. Majitelé vozidel budou mít i v budoucnu možnost řídit auto sami, nebo předat řízení vozu v nepříjemných situacích, jako je provoz na dálnici, například zastavování a rozjíždění.
_____________________________________

„Musíme přesunout lidi, ale ne auta.”
Torsten Gollewski, odborník na SocAIty.
_____________________________________

Mýtus č. 4:
Samořídící auta představují riziko hackerů.

Není pravda. Samořídící auta nebudou o nic zranitelnější než auta řízená ručně. Jak již bylo řečeno, dopad hackerského útoku na bezpečnostní systémy samořídícího vozu může být vážnější. Z tohoto důvodu výrobci neustále vyvíjejí ochranná opatření proti kybernetickým útokům a zlepšují ochranné mechanismy, a to jak uvnitř vozidla, tak vně zadní části vozidla. S tím, jak jsou automobily stále více propojeny se svým prostředím, roste také úsilí potřebné k zajištění spolehlivé a vždy aktuální kybernetické bezpečnosti. Automatizovaná vozidla zároveň zvýší bezpečnost silničního provozu – kromě lepší efektivity a většího komfortu přínos pro celou společnost.
_____________________________________

„Průmysl to teď bere opravdu vážně, ale je důležité, aby začlenili zabezpečení od počáteční fáze návrhu až po celý proces a přes všechny aspekty podnikání.”
Sam Abuelsamid, expert na SocAIty.
_____________________________________

Mýtus č. 5:
Samořídící auta budou vyžadovat méně parkovacích míst.

Samořídící auta nebudou vyžadovat méně místa na parkování. Využijí ho ale mnohem efektivněji. Hustota vozidel by navíc mohla v metropolitních oblastech klesnout, pokud by se stále větší podíl automobilů používal společně prostřednictvím sdílení modelů. Základní informace: Podle německé agentury pro životní prostředí dnes osobní automobily v současnosti jezdí v průměru jen jednu hodinu denně.