Podle di Grassiho byl Roborace v rámci závodního víkendu formule E přešlap

Minulou sezonu se v rámci závodního víkendu formule E odjelo pár závodů autonomních elektroaut seriálu Roborace, jehož ředitel Lucas di Grassi připouští, že to byla chyba.

Očekává se, že v budoucnosti se budou auta řídit “sama”, nikoliv lidé. Autonomní vozidla se dokonce již testují a mají i svoji vlastní závodní sérii, která sloužila jako podpůrný program šampionátu elektrických monopostů. Nicméně CEO Roborace di Grassi nyní je přesvědčen o tom, že to tak být nemělo: “Roborace jako podpůrná série pro formuli E byla naprostá chyba. Pro autonomní auto je jízda na trati formule E nejtěžší výzvou.”

Brazilec pro portál Formula E Zone dále vysvětluje, co představuje největší problém pro takováto vozidla: “Časové okno na trati je velmi malé a okruhy jsou velmi úzké a mají zdi. Takže nesmíte chybovat. Ale existuje mnohem více problémů. Z tohoto důvodu musí být Roborace samostatnou událostí, která je od formule E oddělená.”

Tak tohle se nepovedlo! Během prvního závodu Roborace jeden vůz havaroval

“Testovacími sezonami jsme chtěli urychlit pokrok autonomních vozidel.”

“Jako CEO jsem si mysel, že budou potřeba dvě testovací sezony – alfa a beta, abychom viděli zlepšení na stránce software, než se bude doopravdy závodit. Tímto způsobem se mohl Roborace dostat do povědomí, protože tak bychom měli hotový produkt, který by byl připraven závodit.

Tehdy to byl ještě problém, protože produkt nebyl hotový. Proto jsem chtěli být blíže, abychom byly schopni autonomní vozy ohodnotit a urychlit pokrok této technologie.”

“Musíme mít něco spolehlivého, abychom získali sponzory a fanoušky.”

Avšak sezona Alfa byla spíše propadákem a co se týká sezony Beta, ta ani nezačala, a to kvůli hustému dešti, který se přehnal nad okruhem Anglesey ve Walesu, kde se mělo konat první klání. Ani druhý den neprobíhal podle plánů – Devbot 2.0 byl totiž už po pár odjetých metrech mimo trať.

Ani “Event 1.1” na “nejrychlejším” anglickém okruhu Thruxton nebyl žádná hitparáda, neboť tři kola dlouhá 3,8 kilometrů dokončily pouze dva týdny. Aby toho nebylo málo, tak vůz týmu Acronis SIT Autonomous okamžitě po startu zatočil prudce doprava, zrychlil a čelně naboural do boxové zídky. Přes noc pak týmy zapracovali na svých algoritmech, aby posléze všichni test úspěšně zakončili.

Kromě spolehlivosti je pro úspěch série pochopitelně potřeba také fanouškovská základna a v neposlední řadě sponzoři.

“Z krátkodobého hlediska jde u Roborace o to, uspořádat podnik a mít něco spolehlivého, co lidé rádi uvidí a tak se zvýší přidaná hodnota pro sponzory a celkově pro Roborace. Z dlouhodobého hlediska se jedná o vizi, v níž bude možno využít Know-how z Roborace v rozdílných závodních sériích. Takto bychom za pár let mohli vidět technologii Roborace ve formuli 1 nebo v šampionátu vytrvalostních závodů (WEC). Další krok by mohl možná být v Le Mans, kde by jeden stint jel autonomně a další by se absolvoval s lidskou kontrolou.”

Ve 24 hodinovkách je dlouhodobou tradicí, že se o jeden kokpit dělí dva závodníci, to by se však podle di Grassiho mohlo díky autonomním vozům jednoho dne měnit. Za úspěchem by tak částečně stál jezdec a částečně výrobce jako takový.

Namísto mechaniků v boxech roboti či náhrada za Bernda Mayländera

A jak by autonomní technologie fungovala v královně motorsportu? Teoretické uplatnění by mohla nalézt během pitstopů, nebo by mohla částečně nahradit safety car řízený Mayländerem.

“Ve formuli 1 by mohli být zastávky v boxech autonomní. Tímto se podpoří automatizace a během zastávky v boxech budete velmi precizní. Když se auto vrátí na trať, kontrolu převezme pilot. Nebo safety car by mohl být autonomní.”