Pořadí při restartu závodu nebylo fér, rozčilují se jezdci

Hned v úvodním kole ePrix Bernu došlo v první šikaně k hromadné nehodě téměř poloviny startovního pole. “Někdo do mě zezadu narazil a já se sklouzl do Tech-Pro bariéry,” popisuje Pascal Wehrlein, který startoval ze čtvrtého místa.

Z této kolize mnoho jezdců profitovalo, když šikanou projeli rovně, aby se nehodě vyhnuli. Proto se pak náhle ocitli v nejlepší desítce. Závod byl posléze neutralizován a po více jak 40 minutách byl opět restartován, a to za safety carem, přičemž se jezdci seřadili tak, jak odstartovali. To se logicky nesetkalo s pochopením.

“Někdo způsobí nehodu v první zatáčce, postará se o zastavení závodu a smí jet zpět do boxů, aby si nechal opravit auto. A pak ještě může startovat ze své původní pozice. Červená vlajka byla vyvěšená, když jsme byli ve třetí zatáčce a ne na startu. A jelikož byla vyvěšená poté, co jsme přejeli časovou linii, pak se mělo vzít toto pořadí” rozčiluje se Lucas di Grassi, pro kterého byl tento okamžik rozhodující.

Ředitel závodů Scot Elkins obhajuje své rozhodnutí vzít pořadí ze startu tím, že byla “polovina pole zaseknutá v šikaně” a proto se rozhodl jít touto cestou.

Právě pilot Audi byl však jedním ze šťastlivců, kterým se podařilo nehodu objet: “Samozřejmě, že jsem měl v této situaci štěstí, že jsem mohl předjet polovinu startovního pole, ale to k závodění patří. Zkrátka jsem nebyl součástí nehody. Proč jsem tedy potom musel zpátky na 19. místo? Nic jsem neudělal špatně! Proto jsem byl tak emotivní – s tímto rozhodnutím jsem nesouhlasil. Možná se také mýlím, ale pak musejí být pravidla upravena tak, že vy jako viník nehody budete muset startovat z chvostu.”

Da Costa: Bylo jasné, že se tam nenacpe 22 aut

Antonio Felix da Costa kroutí hlavou nad nekonzistentností rozhodnutí vedení závodů, neboť k něčemu podobnému došlo i v Mexiku: “Byla to pochopitelně škoda, protože jsem si polepšil o několik míst – celkem 11 – a byl devátý. U takovýchto rozhodnutí neexistuje žádná konzistentnost. V Mexiku museli kluci, kteří měli bouračku, odstartovat z chvostu. A tentokrát dostali druhou šanci, což podle mě není dobře.”

Ovšem podle pilota BMW není zakopaný pes v pravidlech, nýbrž v charakteristice okruhu. “Nemusíte být génius, abyste čekali, že by se něco takového mohlo stát. Bylo to naprosto jasné. 22 aut, které jedou současně do této zatáčky – co byste čekali? To je nemožné.”

Ačkoliv da Costa zdůrazňuje, že on nemůže rozhodovat o tom, jak bude okruh vypadat, ale každopádně by onu zatáčku navrhl jinak.

Stoffel Vandoorne dokonce na okamžik zastavil: “Poté, co jsem viděl, že je první zatáčka zablokovaná, na okamžik jsem zastavil a abych pokračoval dále, vzal jsem šikanu rovně, jak je psáno v pravidlech. Až potom byla vyvěšená červená vlajka – v tento okamžik jsem byl pátý.

Pak se komisaři rozhodli vrátit se ke starému pořadí, což bylo dle mého názoru špatně, neboť nemávali červenou vlajkou v nultém kole, nýbrž v prvním. Někteří chybovali, způsobili nehodu a přesto mohli v závodě pokračovat. To je ten problém.”

Podle pilota HWA bylo ” trochu divné”, že se vedení závodu vrátilo k původnímu pořadí. Nicméně připomíná, že není každý den posvícení: “Někdy máte holt štěstí, někdy zase smůlu.”

Podle Wehrleina jsou vyjádření soupeřů “nesmysl”

Wehrlein byl jedním ze závodníků, kteří na verdiktu komisařů vytěžili a dostali druhou šanci. Přesto Němcovi štěstí nepřálo, ani ne v polovině závodu totiž mu jeho Mahindra vypověděla službu.

“Na startu to bylo trochu chaotické, ale konec konců se toho pro nás příliš nezměnilo, protože jsme vyjížděli opět ze čtvrtého místa a auto jsme mohli opravit.”

Bývalý pilot F1 není spokojený s chováním jeho soupeřů, kteří si zkracovali trať. “Problém je, že opravdu nepochopili, že nás mohou předjet díky tomu, že opustí trať. Ta byla zablokovaná. Předjeli mě i ostatní, přičemž si ji zkrátili. A pak byla červená vlajka. Jejich vyjádření jsou tedy nesmyslná.”

Čtyřiadvacetiletý rodák ze Sigmaringenu poukazuje na to, že podle pravidel mělo být pořadí na restartu závodu takové, jaké bylo před červenými vlajkami. Ovšem problém byl v tom, že před červenými vlajkami neodjelp jedno jediné kolo. “Musíte odjet aspoň jedno kolo, abyste mohli vzít nové pořadí. Ale to nešlo, protože jsme stáli v poslední zatáčce. Tam, kde jsem se zasekl, byla vlastně poslední zatáčka. Startovali jsme zatáčku před první zatáčkou.”

Dalším závodníkem, který z toho profitoval, byl Maximilian Günther. Němec byl tím, který zezadu do Wehrleina. “Byl jsem si jistý, že můj závod skončil, protože auto bylo hodně poškozené. Takže bylo pro nás samozřejmě velmi důležité, abychom auto opravili. Byl jsem velmi rád, že jsme dostali ještě jednu šanci, ale nepropadl jsem euforii, protože jsem nevěděl, jestli je v tomto stavu auto ještě vůbec pojízdné.”