Dvakrát Londýn hostil dvojici závodů Formule E, pokaždé na konci sezóny. Poprvé se radoval ze svého nejcennějšího titulu Nelson Piquet junior, podruhé po dramatické kolizi a fantastické honbě za nejrychlejším kolem závodu titul vybojoval Sébastien Buemi. Pak – s trochou nadsázky – místní elektrické monoposty vyhnali.
Ne snad pro nedostatek zábavy či prestiže. Prostě se některým nelíbilo, že se jelo v Bettersea parku a čtyři dny uzavírky a třítýdenní přípravy se některým zdály zkrátka příliš. Pravdou je, že zatímco na světě motorističtí fanoušci znají místa jako Monako, Makao, Pau a další, tříkilometrová trať byla teprve první městskou tratí v Londýně. Tradice by možná okruh zachránila… Ačkoliv leckdy stačí i změna politické garnitury – se zájmem sleduji jednání zástupců série s nově zvolenou starostkou Santiaga de Chile Irací Hasslerovou, která se ve třiceti letech těší z nálepky „feministka s komunistickými sklony“. Eliseo Salazar, nejslavnější chilský závodník a velký zastánce tamního závodu už hovoří o tom, že v zemi pod Andami jsou i jiná místa, kde by se dalo závodit.
Ale zpátky do Londýna. Tak jako Silverstone je domácí Grand Prix pro řadu týmů královny motorsportu, mnoho stájí Formule E bude považovat Londýn za svůj podnik. Po letech čekání se elektrické monoposty – tentokrát už ve druhé generaci – podívají do britské metropole, tentokrát zhruba deset kilometrů východně od Battersea parku do prostoru ExCeL London, který leží „naproti“ Greenwichi a v těsném sousedství London City Airport (LCY), které slouží hlavně pro obchodní cesty do města obchodu. Vlastně není důvod smutnit nad změnou, v Battersea parku se na úzké a hrbolaté trati špatně předjíždělo. Upřímně, prognózy pro nadcházející podnik ale nejsou o moc lepší.
Samy týmy volaly po tom, aby se upravila technická pravidla a jezdci museli více hospodařit s energií během nadcházejících dvou jízd. Nová trať – jakkoliv na ni bude zajímavý pohled, jede se venku i v hale – je totiž poměrně krátká a hlavně množství pomalých zatáček patrně povede ke známému „harmonikovému efektu“, kdy se pole smršťuje a roztahuje, až nakonec rozestupy mezi vozy nedovolují snadné předjíždění. Kvůli častému brzdění navíc hrozí, že energií nebude třeba tolik šetřit a Formule E tak přijde o jednu z klíčových složek úspěchu v závodě.
Nakonec bylo oznámeno, že namísto 52 kilowatthodin (kWh) budou mít závodníci sníženou kapacitu baterií na 48 kWh, což je „alespoň něco“, ale možná ne dost. Na druhou stranu, teprve počtvrté v historii spatříme více než dvojitou aktivaci útočného módu v závodě. Tedy, asi. Ředitelství závodu oznámí počet attack modů pro závod teprve hodinu před startem. Ale myslím, že nás čeká větší množství aktivací, zóna tří detekčních bodů je navíc v krásné vlásence, kam si ji organizátoři letos tolik oblíbili umisťovat. Pozice na trati tedy budou znovu velmi důležité, snad i práce s energií. Tolik k titulku, který navazuje na název areálu, kde se bude závodit.
Druhou možností bylo napsat cosi o „excelování“, ale pokoušet se o kurzy na vítězství je zde čirým bláznovstvím. Jede se na nové, neznámé trati, která má potenciál učinit z kvalifikace rozhodující faktor úspěchu. V kombinaci s kvalifikačními skupinami a faktem, že každý jezdec má jedno jediné čisté kolo k tomu dostat se na roštu co nejvýš, je těžké cokoliv předvídat. Jedenáct dosavadních jízd vyhrálo devět různých pilotů, a tak ambice má úplně každý.
Dobře, o něco větší motivaci bude možná mít Jaguar, který na konci druhé jízdy v New Yorku přišel chybou Mitche Evanse o osmnáct bodů a který tento týden oficiálně potvrdil, že ve Formuli E zůstane i s příchodem nové, zatím tajné třetí generace po roce 2023. Uvidíme…