Preview marocké e-Prix: Berberský boží bazar

Desátou jízdu letošní sezóny mistrovství světa Formule E hostí Marrákeš. Jedno z největších měst Maroka a centrum berberské kultury v překladu původních obyvatel znamená “boží země” a bazarové praktiky s narůstající intenzitou vstupují i do kolotoče elektrických monopostů.

Bylo to právě v podhůří Atlasu, kdy svět (nebo především ten náš, západní) byl ještě v pořádku – právě v Marrákeši se totiž 29. února 2020 jel poslední “předcovidový” závod série. Antonio Felix da Costa vyhrál svůj první závod v barvách DS Techeetah a nastoupil cestu za suverénním titulem, Daniel Abt se naposledy svezl v Audi a Pascal Wehrlein v Mahindře. Zpětně je úsměvné si uvědomit, co pandemie zrovna těmto dvěma jezdcům přinesla: První při virtuálních závodech konaných během lockdownů nechal místo sebe jet simracera, byl vyhozen, leč pro finálový “týden” našel angažmá u NIO. Druhý kvůli odkladu konce série nemohl nastoupit v barvách Porsche a i když nepodváděl, musel si na svou šanci počkat celý rok (ve virtuální sérii pak málem vyhrál, nebýt kolize v posledním závodě). Inu, smlouvy a smlouvání k motorsportu neodmyslitelně patří.

Smlouvání bylo také náplní uplynulých týdnů, kdy se nezávodilo. Výsledky v Jakartě napadl tým Porsche a poté, co bylo prokázáno, že Nyck de Vries sám před André Lottererem zpomalil z důvodu pomalého defektu, byl německý jezdec Porsche zproštěn trestu pěti sekund, čímž se vrátil do bodované desítky. Okolo Lotterera pak proběhla řada dalších “handlů”, údajně by totiž mohl ve Formuli E zůstat, a to dokonce s technikou z Weissachu. Po oznámení spolupráce mezi týmem Andretti a automobilkou Porsche se totiž součástí dohody mohlo stát i angažmá nejstaršího účastníka letošní sezóny. Ten by tak měl dost napilno, už víme najisto, že v příštím roce bude součástí programu LMDh Porsche. A i když už byl představen kalendář Formule E pro příští rok, stále není jasné, zda-li nedojde ke kolizi se závody WEC či IMSA (červnové “okénko” dvou víkendů pro očekávaný termín testu a závodu v Le Mans ale harmonogram obsahuje). Když nic jiného, Lotterer by mohl cestovat s Nyckem de Vriesem, ten totiž bude mít podobně nabitý kalendář.

Úřadující šampion je totiž blízko dohodě s Maserati a dle očekávání půjde i do WEC k Toyotě. Je to zajímavá série rovnic, v jedné je třeba doplnit očekávané prázdné místo u japonské automobilky, v další pak to, komu z týmů Formule E nebude případné de Vriesovo angažmá u Toyoty vadit. Poté, co Stoffel Vandoorne získal místo u DS Penske, se reálná nabídka omezila na Venturi / Maserati a Nissan. Dává smysl, aby jeden jezdec hájil barvy dvou cizích značek z jedné země? O žádné “Japonské gentlemanské dohodě 2” (první se týkala legendární tiché dohody o maximálním výkonu 276 koní pro domácí produkci) nikdo nic neví…

De Vriesovi tedy nezbývá než pogratulovat k bolestivému, avšak racionálnímu rozhodnutí neusilovat o sedačku ve Formuli 1 za každou cenu. Zajímalo by mě, nakolik páteční test během letošní Grand Prix Španělska bral jako rozloučení. Na druhou stranu, týmy Formule E jako kdyby hledaly za každou cenu zkušenost a de Vriese (i vlastně Lotterera) si nikdo nechce nechat utéct. McLaren dokonce oznámil, že si pro příští rok znovu zajistil služby Felixe Rosenqvista. Sice nebylo specifikováno, o jakou sérii se jedná (klidně je možné, že zůstane v IndyCar Series), ale Švéd byl kdysi jedním z nejrychlejších pilotů Formule E. Jakési uzavírání šampionátu je s příchodem nové generace vozů logické, tím spíš, když se pole letos poměrně rozvrstvuje.

Platí, že o vítězství bojuje už “jenom” polovina přihlášených týmů a ty si chtějí udržet služby těch nejlepších pilotů i nadále. Samotným vrcholem pak dle některých novinářů je kvartet Vandoorne – Vergne – Mortara – Evans na čele šampionátu. Matematika jim dává za pravdu, ale v sobotu očekávané vysoké teploty na trati korunního prince Maroka Mulaje Hassana mohou predikcemi pořádně zahýbat. Hlavní ale je, že se bude závodit. Marrákeš zaskakuje za vypadnuvší Vancouver, kde svou e-Prix solidně “prohandlovali” – organizátoři všechny ujišťovali, že mají podepsané smlouvy se všemi majiteli pozemků, což ale nebyla pravda (!) a ve chvíli, kdy město začalo pořádání závodu oficiálně schvalovat, se kostlivec vyvalil ze skříně. To by se v “berberském božím bazaru” nikdy nestalo 🙂