První elektromobil GM je dnes raritním kouskem, výrobce nechal většinu zničit

General Motors EV1 byl elektromobil vyráběný a pronajatý společností General Motors v letech 1996 až 1999. Jednalo se o první sériově vyráběné a účelově navržené elektrické vozidlo moderní doby od velké automobilky a první automobil GM navržený jako elektrické vozidlo od samého počátku. Druhá generace se začala vyrábět v roce 1993 a skončila roku 2003

Rozhodnutí o sériové výrobě elektrického automobilu přišlo poté, co GM přijalo pozitivní ohlasy ze svého elektrického konceptu Impact, navrženým roku 1990.

EV1 byl zpřístupněn prostřednictvím dohod s omezeným leasingem, původně obyvatelům měst Los Angeles v Kalifornii a Phoenixu a Tucsonu v Arizoně. Nájemci EV1 se oficiálně účastnili „technického hodnocení v reálném světě“ a studie trhu proveditelnosti výroby a prodeje elektrického vozidla na vybraných trzích v USA.

Auta nebylo možné zakoupit a bylo možné je opravit pouze u určených prodejců Saturn. GM pouze pronajímalo EV1 zákazníkům na tři roky s rozumným měsíčním poplatkem od 400 do 550 dolarů.Do jednoho roku od vydání EV1 byly spuštěny leasingové programy také v San Francisku a Sacramentu v Kalifornii, spolu s omezeným programem ve státě Georgia.

Třífázový střídavý indukční elektromotor vozu produkoval výkon 137 koní (102 kW) při 7000 ot./min. Stejně jako elektrické vlaky a všechna vozidla s elektromotorem, mohl EV1 dodávat svůj plný točivý moment v celém svém výkonovém pásmu a produkovat točivý moment 149 newtonmetrů kdekoli mezi 0 a 7000 ot / min, což umožňuje vynechat manuální nebo automatickou převodovku. Síla byla přenášena na přední kola prostřednictvím integrované převodovky s jednou rychlosti.

Zatímco reakce zákazníků na EV1 byla pozitivní, GM věřilo, že elektrická auta obsadila nerentabilní místo na automobilovém trhu, a nakonec drtila většinu automobilů, bez ohledu na protestující zákazníky.

Program EV1 byl následně ukončen v roce 2002 a všechna vozidla byla převzata zpátky výrobcem. Nájemci nedostali možnost koupit si svá auta od společnosti GM, která citovala předpisy o dílech, službách a odpovědnosti. Většina převzatých vozidel EV1 byla zničena a asi 40 bylo dodáno do muzeí a vzdělávacích institucí s deaktivovanými elektrickými pohonnými jednotkami na základě dohody, že vozy nebudou znovu aktivovány a nebudou jezdit po silnici. Asi 20 vozů bylo věnováno zámořským institucím. V roce 2016 představila televizní show Jay Leno’s Garage neporušenou EV1 jako součást sbírky filmaře Francise Forda Coppoly. Jediný neporušený EV1 byl darován jedné americké instituci.

Přerušení výroby modelu EV1 zůstává i po letech kontroverzní a trochu nepochopené. Nadšenci elektromobilů, zájmové skupiny pro životní prostředí a bývalí nájemci EV1 obviňují společnost GM ze sabotáže programu pro elektromobily, aby se předešlo možným ztrátám v prodeji náhradních dílů (prodej vynucený vládními nařízeními), a zároveň obviňuje ropný průmysl za spiknutí s cílem udržet elektromobily mimo silnici. V důsledku nuceného převzetí a zničení většiny vozidel EV1 je neporušený a funkční vůz EV1 jedním z nejvzácnějších automobilů z 90. let.