Recenze výletu na ePrix Říma aneb den ve společnosti formule E

Formule E se tváří jako menší sourozenec formule 1. Koncept je ale zcela jiný. Počínaje závodní destinací a konče programem, vše je tu zkrátka tak nějak jinak. Závodní formát zůstal stejný, avšak smrskl se do jediného dne. Intenzivní elektrizující zážitek tudíž lze doplnit i jinak, například pochůzkami po památkách měst nebo ochutnáváním místních kulinářských specialit. Tak, jako jsme učinili v Římě.

A vybírat lze celkem z pestré škály. Jen v Evropě jde o Řím, Paříž, Berlín nebo Curych. Pro českého fanouška dobře dostupné lokality jak z hlediska financí, tak i časových nároků na cestu. Bonusem budiž už jednou zmiňovaný koncept, kterého se šampionát formule E drží. Ten přiváží celou závodní sérii do center těchto měst, a tak odpadá jakákoliv další starost s někdy dost problematickými transfery na okruhy. Ve všech případech si tudíž vystačíte s pár drobnými a veřejnou dopravou. Někdy i bicyklem.

Ostatně i to je charakteristický prvek této série, jenž se svou existencí snaží poukázat na problémy související se změnami klimatu. Vštípit lidem myšlenku postupného opuštění fosilních paliv jako zdroje energie a jejich nahrazení těmi udržitelnými, je ostatně velkým tématem formule E. A ve větším měřítku se jí to jistě daří, nicméně ani formule E není prozatím stoprocentně čistá. Troufám si tvrdit, že je to dokonce méně než padesát procent. To ale v tuto chvíli vem čert, neboť důležité je nabourat se do podvědomí lidí, kteří jako masa v budoucnu rozhodnou, jakým směrem se bude vývoj v tomto odvětví ubírat. Nicméně zatím vše směřuje k rozcestí, kdy preferovanou trasou je globální elektrifikace.

V České kotlině je prozatím tento sport takřka neznámý. Čistě osobní průzkumy odhalily, že lidé v okolí mnohdy ani netuší, co písmeno E ve spojení se slovem formule znamená. Na internetu sice lze nalézt pár vlogů a osobních zpovědí jedinců, kteří již okusili zážitek spojený s elektrickou formulí. Ale stále jde o neprobádaný prostor. Proto jsme již taktéž vyplnili všechny nutné akreditační formuláře, abychom vám teď tady o tom mohli povyprávět.

Volba padla na legendami a mohutnou historií opředený Řím. K tomuto výběru vedlo hned několik důvodů. Jednak šlo o prvotní výkop formule E na evropském kontinentu, za další italská metropole nikdy předtím závody elektrických monopostů nehostila, a také ze samotné povahy tamních fanoušků. O Italech se ví, že jsou velkými příznivci tradičního motorsportu, tudíž šlo o dobré pozorovací místo, kde si ověřit následující – „Pokud tomu sportu, potažmo elektrifikaci, dokáží dát šanci Italové, proč bychom v budoucnu nemohli i my Češi?“

Ale zpět k podstatě tohoto textu. Jestliže jsme zpočátku tvrdili, že jde o jednodenní akci, není tomu úplně tak. Město žije přípravami někdy od středy odpoledne, kdy se začíná s uzávěrou silnic a budováním pouličního betonového polygonu. I týmy jsou na místě nejpozději v tento den, staví si své stany namísto garáží a vybavují je potřebnou technikou. V tom se oproti formuli 1 příliš mnoho nemění. Ani samotní jezdci by v závodní den, kterým je mimochodem sobota, nezvládli celou porci různých týmových aktivit a setkání s partnery. Ten hlavní peak, kterým zůstávají tréninky, kvalifikace, super pole a závod, se ovšem koná pouze v sobotu.

„První čtyři sezony pro nás znamenaly budování šampionátu. Začínali jsme od nuly a neměli nic. Všechno jsme museli vytvořit. Stále jsou tu velké výzvy. Tak třeba města. Musíme se naučit žít s vědomím, že se věci mohou rychle měnit. Prakticky vzato jde o živé entity. Změní se starosta, a dost možná se změní i názor na formuli E. Chtěli bychom mít pevně daný kalendář, ale i tohle akceptujeme. Ptali jsme se týmů, sponzorů a dalších, co by preferovali. Každý z nich volil zůstat ve městech,“ uvádí v jednom z rozhovorů šéf série Alejandro Agag.

Páteční program je vyhrazen vesměs pouze pro novináře, kteří si mohou projít trať (ve stejný čas jako jezdci spolu s týmy), dále se mohou zúčastnit řady konferencí pořádaných významnými partnery šampionátu včetně tiskovky se třemi předem určenými piloty. Nechybí ani možnost zeptat se těch, kteří se zasloužili o vznik formule E. Následuje část věnovaná rozhovorům s celou dvacítkou jezdců a losování kvalifikačních skupin. Posléze mají týmy půlhodinu na odzkoušení monopostů, a tím se prakticky uzavírá veškeré dění na dráze. Věřte ale, že v padoku je jinak živo do hluboké noci.

S ranním rozbřeskem sobotního dne, jako kdyby už bylo cítit jisté napětí. Začíná se velmi brzy. Už v 8 hodin ráno přicházejí na řadu první volné tréninky. Ještě dávno před tím už je ale všude okolo pořádný šrumec. To jen na tribunách příliš mnoho lidí nepotkáte. Fanoušci se koneckonců začínají objevovat ve větších počtech kolem jedenácté dopolední, kdy jde pomalu do tuhého. Přesně ve dvanáct startuje kvalifikace a na dráhu vyjíždí první skupina jezdců. Ze čtyř skupin postupuje pětice nejrychlejších pilotů do závěrečné super pole, z níž je známo jméno toho, který se později postaví na pole position. A o tom dalším už se asi rozepisovat nemusíme. Závod.

„Další závody, které budeme trávit jen velmi těžko. Cítím se provinile kvůli klukům. Jsem ohromený svým týmem, protože v průběhu tohoto hektického víkendu fungoval každý na sto procent. Stalo se něco, co jsme nemohli předpovědět. Vždy mám úsměv na tváři, když jsem si vědom toho, že jsem do toho dal maximum a v týmu vše probíhalo hladce. Dnešní tempo závodu bylo bláznivé, přičemž až do odstoupení jsem vedl. I z dneška si proto odneseme mnoho pozitiv,“ rozdával své komentáře zklamaný Felix Rosenqvist.

Formule E se doslova prezentuje jako festival technologií a zábavy. Zda toto přirovnání je pravdivé, necháme čistě na vašem posouzení. Pravdou zůstává, že doprovodného programu je v rámci jediného setkání s elektrickými formulemi během závodního víkendu skutečně široká škála. Pokud vás zajímají novinky v automobilovém průmyslu, přijdete si na své. Máte-li zrovna náladu si pěkně v klidu vychutnat vymodlený půllitr piva v plastu, vhod k této příležitosti přijde koncert na hlavním pódiu. Jen zprvu není příliš patrné, koho jste si vlastně přišli poslechnout. Ale co, hlavně že hrajou. Dále se nabízejí možnosti vyzkoušet si reálný simulátor letu ve stíhačce nebo elektrická jízdní kola. Formule E k tomu má vyhrazenou takzvanou Gaming zone, kde to „svoje“ najde nejen vaše ratolest.

Hrát si je tedy možné od rána do večera. Doporučení zní – vyrazit na okruh mezi prvními. Počátečních orientačních a organizačních zmatků, je díky tomu možné zbavit se dříve, a lépe si tak užít všech dostupných lákadel. A to bez přetlačování a vyčkávání ve frontách.

Neubráním se tu i vlastnímu názoru. Osobně bych totiž očekával větší fokus takto monstrózní akce jako celku, právě na propagaci udržitelného rozvoje mobility. Chyběla tu všeobecná sociální témata, směr toku informací byl pouze jednostranný. Nikdo se nesnažil vecpat do nás, proč bychom měli chránit životní prostředí, jak elektrický pohon může spasit lidstvo, jaké jsou jeho benefity a bariéry, jaký postoj by měla současná populace zaujmout. Samozřejmě, spoustě kolemjdoucích je toto téma ukradené. Udržitelnost a e-mobilita je ale úzce spjaté téma jímž se šampionát navenek prezentuje. Nicméně ta udržitelnost na této akci chyběla. A chybí pak obzvláště na místech jako je Itálie.

Každopádně formule E je sama o sobě udržitelná. Zpočátku nikdo nevěřil, že přežije první sezonu a ejhle, nacházíme se za polovinou čtvrté. Šampionát už má za zády přední světové automobilky (příští rok vstoupí ještě BMW, v tom dalším Mercedes-Benz a Porsche) a jména jako Leonardo DiCaprio, Richard Branson a spoustu dalších osobností z byznysu či sportu. Následující sezona navíc přinese spoustu změn. Tou největší je rapidně odlišná druhá generace vozů s posílenou kapacitou baterií a výkonem. Takže z tohoto pohledu má co nabídnout i do budoucna a rozhodně stojí za to takovou akci navštívit.

Pojeďte s námi na ePrix do Berlína!