Revoluce v letectví? NASA je jí blízko

Americká vládní agentura NASA vyvíjí letoun na elektrický pohon, který svým řešením dokáže snížit hmotnost baterií až pětinásobně. To by pro letecký průmysl mohl být průlom.


Navzdory tomu, že se elektřina ještě nedávno jevila jako vzdálený sen, dnes je pohon na tento zdroj energie prakticky běžnou praxí. Statisticky to dokazují i prodeje vozů Tesla, která své konkurenty na fosilní paliva předstihuje. Na moři se pohybuje čím dál více elektricky poháněných lodí a vidět začínají být i prostředky hromadné dopravy.

Zatímco na zemi a na moři tedy jsou tyto alternativy zaznamenatelné, ve vzduchu stále dominují převážně letadla spalující fosilní paliva. Pochopitelně i v tomto segmentu již existuje několik alternativ, nicméně zatím je vše ve fázi jakýchsi příprav. Jenomže do leteckého průmyslu se vrhla i NASA s projektem elektrického letounu X-57, a tak se dost možná budou veřejné lety na programu dne o něco dříve, než původní odhady ukazují.

Koncept pro X-57 využívá dva velké elektromotory. Během vzletu a přistání, tedy v momentě, kdy je vyžadován velký zdvih nezbytný k udržení stability letadla při nižších rychlostech ve vzduchu, X-57 využívá jevu označovaného jako “distribuovaný elektrický pohon”.

Čtěte také: NORSKO JAKO PRVNÍ ZEMĚ NA SVĚTĚ VYMĚNÍ VŠECHNA SVÁ LETADLA ZA ELEKTRICKÁ

Distribuovat elektrický pohon má za úkol 12 malých elektromotorů, které jsou rozmístěny na náběžné hraně křídel. Motory pak přivádějí vzduch, který proudí přes povrch křídel čímž zvyšují zdvih. Koncept je navržen tak, aby upřednostňoval efektivitu letu nad potřebnou energií k vytvoření dostatečného zdvihu a tahu.

NASA fungování tohoto konceptu již prokázala a nyní přešla do fáze intenzivního vývoje vlastních baterií. Do toho se vrhla po nezdarech s Li-ion akumulátory a první testy naznačily klíčový úspěch, i přes původní zpoždění.

Obecně se na výsledky práce NASA hodně spoléhá. Pro průlom v leteckém průmyslu je totiž třeba učinit ještě jeden podstatný krok, a to snížit hmotnost uložišť energie. A právě distribuovaný elektrický pohon údajně snižuje energetické nároky letounu až pětkrát. To znamená méně baterií, lehčí letadla, delší čas ve vzduchu.

Vodní zdroje Singapuru hlídají robotické labutě