S vlakem na vodíkový pohon “naprostá spokojenost”

Už rok jezdí v Německu na trase mezi dolnosaskými městy Cuxhaven a Bremerhaven vlak s vodíkovým pohonem. Jde o vůbec první vodíkový vlak v ostrém provozu na světě. Provoz se podle výrobce Alstom vyplatí, spokojený je i přepravce. V budoucnu by měly Německo brázdit i další vodíkové vlaky.

Německo prosadilo vodíkový pohon na železnici, o bezemisní vlaky se díky tomu hlásí i další země

„Zatím najel 100 tisíc kilometrů a s výkonem jsme naprosto spokojení,“ nechal se v červenci slyšet obchodní ředitel firmy Alstom pro Německo a Rakousko Jörg Nikutta. Vlak vodík nespaluje, ale využívá vodíkové palivové články k výrobě elektrické energie.

Spokojenost vyjadřuje i společnost EVB, která si vlak od Alstomu objednala. Do konce roku 2021 by tak na stokilometrové trase mělo jezdit celkem 14 vodíkových vlaků, které postupně nahradí flotilu dieselových lokomotiv, uvedl server Nord24.

Vlakovou osobní přepravu v Dolním Sasku organizuje zadavatel LNVG. Ten spočítal, že ročně oproti dieselové lokomotivě provoz vodíkového vlaku sníží emise oxidu uhličitého o 260 tun. A to navzdory tomu, že vodík je v tuto chvíli získáván z ne úplně zelených zdrojů – jako je zemní plyn – a na nádraží v Bremervörde ho musí dopravit nákladní automobil.