Samořiditelná auta ucpou ulice měst ještě víc než ta současná

Samořiditelná auta ucpou ulice měst ještě víc než ta současná, myslí si profesor Billy Riggs z University of San Francisco.

“Jestliže se dnes rozhoduji, zda jet autem, často s ním nejedu, protože během řízení nemůžu dělat nic jiného. Pokud si budu moct přivolat auto, ve kterém můžu pracovat nebo se dívat na televizi, sníží se tím moje bariéra pro využívání aut,” říká v rozhovoru pro Deník N. “Cena se sníží, takže poptávka se logicky zvýší. Něco s tím budete muset udělat, jelikož je to opakem dnešní snahy podporovat pohyb pěšky a zóny bez aut.

Tvrdí se, že služby jako Uber přebírají zákazníky taxíkům, ale data mluví o něčem jiném. Takovéto služby zvyšují množství cest, na které se vydáme – je tak jednoduché zavolat si taxík, že se častěji někam vydáte. Zároveň snižují pravděpodobnost, že někam vyrazíte pěšky nebo na kole. Lidé, kteří jezdí Uberem, typicky předtím využívali různé jiné způsoby dopravy, část cesty jeli městskou dopravou, část jinak. Na mnohých místech začínají takové služby ničit kvalitní městskou dopravu.”

Billy Riggs řekl, že autonomní auta mohou přinést dokonce až otočení trendu urbanizace.

“Ano, protože když už auto nemusím sám řídit, ale můžu u toho dělat něco jiného, jsem ochoten tolerovat mnohem delší dojezdové vzdálenosti. Možná klidně tři, čtyři až pět hodin, můžu dokonce spát v autě a nepotřebuji dům, jako v nějakém sci-fi. Proto je tak důležité, kde umožníme lidem stavět si obydlí.

Ano, nepochybně. Hustě zastavěná centra jsou budoucností dopravy. Principy jako husté osídlení, míchání různých funkcí města na jednom prostoru a základní design města, ty se nemění. A ten, kdo bude ve městě žít, bude si potom moct zvolit jakýkoliv způsob dopravy, protože takové město dokáže nabídnout různé způsoby dopravy.”