Šampion Vergne potrestán veřejně prospěšnými pracemi za žádost o “odstranění” Lotterera

Nově korunovaný šampon sezony 2018/19 Jean-Eric Vergne se dopustil během nedělního závodu poměrně kuriózního přešlapu, který připomínal aféru z roku 2008, kdy Renault v Grand Prix Singapuru zinscenoval nehodu Nelsona Piqueta, aby se jeho druhý jezdec Fernando Alonso dostal do čela závodu.

Rádiová komunikace mezi francouzským závodníkem a týmem se odehrál poté, co Andrého Lotterera roztočil José-María López. Oba na incident doplatili. Bylo jasné, že Němec bude muset kvůli poškození do boxů. Vergneho, který se v tu dobu pohyboval na konci nejlepší desítky, nenapadlo nic lepšího, než požádat svůj tým, aby Lottererovi nařídili, aby naboural: “Řekněte Andrému, ať zastaví… aby vyjel safety car.”

Na tuto radiovou komunikaci si posvítili komisaři. Až krátce před jednou hodinou ráno vynesli verdikt, který Vergnemu nařizuje veřejně prospěšné práce. Tento trest si musí odpykat během následujícího půl roku.

“Pan Vergne vysvětlil, že zpráva byla vyřčena v souvislosti s poškozením Lottererova vozu. Věděl o ulomených částech předního křídla na voze s číslem 36 na trati a staral se o bezpečnost ostatních jezdců, a proto poprosil svého inženýra o to, aby Lotterer na trati zastavil,” stojí v oficiálním stanovisku komisařů. Ovšem Vergne se od inženýra Psacala Torztosi žádné odezvy nedočkal. “Jezdec si uvědomuje, že jeho zpráva by nemusela být pochopena. Komisaři akceptují jeho omluvu. Je však povinností sportovce na této úrovni jednat férově a korektně a být vzorem ostatním jezdcům v ostatních závodních sériích.”

Nicméně Vergne je přesvědčený, že by jeho soupeři a kolegové z jiných šampionátů reagovali stejně. “Myslím si, že každý jezdec ve formuli 1 nebo formuli E by se zeptal na to samé. Není to tak, že by André hrál roli v boji o pozici s nepoškozeným autem. Zeptal jsem se, jestli může nabourat do bariéry tak, jak už se to jednou odehrálo,” řekl pro britský portál Autosport.com. “Jsem připraven čelit jakémukoliv trestu, aby mohla FIA určit příklad, tak aby si jezdci – včetně mě samotného – přestanou do vysílačky stěžovat, aby dostali nějakou výhodu. Bylo by to dobré.”