Tesla zvýší napětí na 48V!

Tesla postupuje v aplikaci vylepšení nízkonapěťového systému svých elektromobilů, který dosud fungoval zhruba na 12 voltů stejně jako u drtivé většiny ostatních vozů.

Během nedávného Dne investorů v roce 2023 zástupci Tesly potvrdili záměr představit 48V systém, který je i přes mnoho let stále vzácným řešením v automobilovém průmyslu.

Prvním krokem pro Teslu byl přechod z 12V olověných pomocných baterií na 12V lithium-iontové pomocné baterie, oznámený v únoru 2021 a původně uvedený na trh v obnoveném Tesla Model S/Model X  později použito také v Modelu 3/Modelu Y (koncem roku 2021).

Podle Tesly byly staré olověné baterie hlavním zdrojem poruch vozů Tesla a zhruba každé čtyři roky potřebovaly výměnu. Očekává se, že nové lithium-iontové baterie vydrží po celou dobu životnosti vozu (stejně jako hlavní trakční baterie), takže by neměla být vůbec potřeba žádná výměna.

To je zjevné zlepšení, které navíc přináší menší rozměry a nižší hmotnost (snížení o 87 procent).

Tesla říká, že počínaje Cybertrucke, robotem Optiums a všemi budoucími elektrickými vozidly bude použit 48V nízkonapěťový systém.

Pro srovnání, automobilový průmysl se v 60. letech 20. století přesunul z 6V na 12V (v současné době mohou menší vozidla stále používat 6V, zatímco větší vozidla používají 24V).

Tesla bude používat 48V systém, protože sníží proud o faktor čtyři, ve srovnání s 12V systémy. Tato úroveň napětí je stále považována za bezpečnou.

Zvýšení napětí je nutností, protože poptávka po energii pro palubní elektrická zařízení neustále roste a při 12V se dráty stávají tlustými, těžkými a drahými.

Se 48V systémem dojde ke znatelné úspoře hmotnosti a nákladů a zároveň se může zvýšit účinnost.

To je opravdu zajímavá změna, která si navíc vyžádá novou 48V lithium-iontovou pomocnou baterii – v případě Tesly by se možná dokonce vyráběla in-house.