Úvodní ePrix Hongkongu ovládl Bird. Nedařilo se Audi ani Renaultu

Nepovedný vstup do sezony v první ePrix Hongkongu zažil tým Audi Sport ABT Schaeffler. Ještě hůře přitom skončil tým obhájců Renault e.dams. Vyhrál Sam Bird z DS Virgin před Jeanem-Éricem Vergnem a Nikem Heidfeldem. Bird po závodě obdržel penalizaci pro nedělní ePrix.


Kvalifikace

Velmi zklamaný po kvalifikaci zůstal Sébastien Buemi, jež patřil mezi jezdce, kteří si stěžovali na pravidlo losování skupin. Včerejší rozřazovací los mu přiřkl onu nepopulární první skupinu, což mělo své následky. Jeho čas tudíž ani zdaleka nestačil na postup do Super pole. Na tu ovšem nedosáhl ani obhájce titulu Lucas di Grassi, který naopak startoval až v poslední skupině. Hned tři piloti postoupili ze skupiny číslo tři, jmenovitě Felix Rosenqvist, Jean-Éric Vergne a Nick Heidfeld. Do závěrečného boje o pole position je doprovodili Sam Bird z druhé a Daniel Abt ze čtvrté skupiny.

V té se jako první ke svému pokusu vydal Abt a jeho čas odolal tlaku ze strany Rosenqvista, který probrzdil hned v úvodní zatáčce. Vergne byl dalším v pořadí a jeho mezičasy patřily k nejrychlejším. V součtu sektorů na cílové pásce stačil jeho výkon na první místo. A to i přesto, že čáru protínal pozpátku. Ani Heidfeld spolu s Birdem recept na agresivního Francouze nenašli, byť skončili za ním s velmi malou ztrátou, a Vergne tak mohl slavit premiérové tři body do tabulky šampionátu.

Výsledková listina kvalifikace

Pozice Jezdec Tým Čas na kolo / ztráta
1. J. Vergne TECHEETAH 1:03,568 s
2. S. Bird DS Virgin Racing + 0,027 s
3. N. Heidfeld Mahindra Racing + 0,029 s
4. D. Abt Audi Sport ABT Schaeffler + 0,156 s
*5. F. Rosenqvist Mahindra Racing + 1,156 s
6. L. di Grassi Audi Sport ABT Schaeffler 1:03,773 s
7. O. Turvey NIO Formula E Team 1:03,881 s
8. A. Da Costa MS&AD Andretti Formula E 1:03,914 s
9. S. Buemi Renault e.dams 1:03,966 s
10. N. Piquet Panasonic Jaguar Racing 1:03,993s
11. J. D‘Ambrosio Dragon Racing 1:04,405 s
12. A. Lotterer TECHEETAH 1:04,423 s
13. K. Kobajaši MS&AD Andretti Formula E 1:04,806 s
14. M. Engel Venturi Formula E 1:04,907 s
15. L. Filippi NIO Formula E Team 1:05,450 s
16. A. Lynn DS Virgin Racing 1:05,544 s
17. N. Jani Dragon Racing 1:05,615 s
18. N. Prost Renault e.dams 1:07,745 s
19. E. Mortara Venturi Formula E 1:12,730 s
20. M. Evans Panasonic Jaguar Racing 1:19,616 s

* Prvních pět jezdců se utkalo v tzv. super pole

Závod

Samotný závod sliboval podívanou se zajímavou zápletkou. Týmy od samého počátku kvůli technickým problémům neměli přístup k datům ohledně využitelné energie ve vozech a jely takříkajíc naslepo. Úvodní metry na čele závodu velké změny neznamenaly. Jen Oliver Turvey povyskočil o čtyři příčky nahoru a zařadil se na třetí místo. Hned ve druhém kole musel být závod na dlouhou dobu přerušen v důsledku nehody ala GP Macau, na jejímž počátku byl nováček André Lotterer. Vše se ale obešlo bez větších poškození a všichni zúčastnění na to konto byli schopni pokračovat.

Zhruba po půlhodině došlo na restart, po němž okamžitě začala ujíždět dvojice Vergne-Bird na úplném čele. V první zatáčce naopak došlo ke kontaktu Rosengvista s jedním z vozů týmu Andretti, což pro Švéda znamenalo propad ke konci startovního pole. Nouze o zajímavé momenty nebylo ani poté. Jen o pár sekund později třeskutý souboj svedli výše postavený di Grassi s Buemim, a i zde došlo na kontakt. S ohledem na nemožnost kontrolovat stav akumulátorů ve vozech, vydali se di Grassi a Turvey k brzké zastávce v boxech. Už v 18 kole. To se jevilo jako vážný problém v pozdější fázi. Velký zřetel museli klást na úsporu energie, a tak se časem propadali pořadím.

Propadl se i Buemi, kterému dokonce zhaslo auto v jedné ze zatáček a ztratil drahocenný čas než jej znovu dokázal nastartovat. Inženýrům ve vysílačce hořečnatě spílal. Zdálo se, že Bird byl rychlejší než Vergne a tato stvrzenka přišla ve 20 kole, kdy se Brit srdnatě potopil před Francouze a ujal se vedení. To mu zůstalo s velkým přehledem i po penalizaci průjezd boxy, kterou obdržel za riskantní příjezd k mechanikům při výměně vozu a vyjel si první letošní vítězství. Druhý dokončil Vergne před Heidfeldem a Piquetem. Nejrychlejší kolo závodu si připsal Abt. Nejlépe z letošních nováčků si pak počínal Edoardo Mortara z týmu Venturi, připisuje si sedmé místo.

„Byl to opravdu bláznivý závod. Auto bylo skvělé, jen je někdy těžké porozumět formuli E,“ vyprávěl Bird po chybě v boxech a vítězném tažení. „Dnes jsme byli skutečně rychlí. Kluci mi připravili skvělé auto a dokázali jsme z toho díky tomu vytěžit maximum.“ Bird navíc na startu zítřejšího závodu poklesne o deset míst v důsledku dodatečného trestu.

Výsledková listina sobotní ePrix Hongkongu:

Pozice Jezdec Tým Počet kol / ztráta
1. S. Bird DS Virgin Racing 43 kol
2. J. Vergne TECHEETAH + 11,575 s
3. N. Heidfeld Mahindra Racing + 12,465 s
4. N. Piquet Panasonic Jaguar Racing + 15,324 s
*5. D. Abt Audi Sport ABT Schaeffler + 17,205 s
6. A. Da Costa MS&AD Andretti Formula E + 18,083 s
7. E. Mortara Venturi Formula E + 19,797 s
8. A. Lynn DS Virgin Racing + 20,904 s
9. N. Prost Renault e.dams + 24,785 s
10. L. Filippi NIO Formula E Team + 25,500 s
11. S. Buemi Renault e.dams + 26,602 s
12. M. Evans Panasonic Jaguar Racing + 34,871 s
13. M. Engel Venturi Formula E + 35,752 s
14. F. Rosenqvist Mahindra Racing + 41,174 s
15. K. Kobajaši MS&AD Andretti Formula E + 48,422 s
16. O. Turvey NIO Formula E Team + 1 kolo
17. L. di Grassi Audi Sport ABT Schaeffler + 1 kolo
18. N. Jani Dragon Racing + 1 kolo
19. A. Lotterer TECHEETAH DNF
20. J. D‘Ambrosio Dragon Racing DNF