V Praze vyrostly tři nové chytré lampy, nabijí i elektromobil

Sledují kvalitu ovzduší, změří teplotu i vlhkost a v neposlední řadě plní úlohu prostého osvětlení. Na území Prahy přibyly tři takové chytré lampy. Ty dokáží nabít i elektromobil.


Projekt rozvoje Prahy v takzvaném konceptu smart city, už v hlavním městě nějakou dobu běží. Začalo to chytrými lavičkami nebo zastávkami hromadné dopravy pokrytými Wi-Fi signálem. Na sklonku 2016 pak Magistrát hlavního města Prahy se společností Pražská energetika (PRE) rozjel další fázi přeměny výstavbou několika chytrých lamp.

Ty se radním evidentně osvědčily, a tak v první polovině srpna 2018 vyrostly na již dříve plánovaných lokalitách další tři lampy. První se tyčí před budovou Novoměstské radnice na Karlově náměstí, a zbývající dvě na Vinohradech v Polské a Jugoslávské ulici poblíž stanice metra I. P. Pavlova.

A co vlastně chytré lampy umí? Základní funkcí je pochopitelně osvětlení ve formě LED diod. Intenzita je nicméně korigována automatickým systémem regulace, což energeticky dokáže uspořit nějaký ten peníz. Osazena je zde ale i spousta senzorů, které dále sbírají data o smogové situaci, vlhkosti vzduchu, teploty, hluku a dalších.

Čtěte také: VÝHLED: ELEKTRICKÁ BUDOUCNOST MOTORSPORTU

Lampa je dále vybavena displejem, který naměřená data přehledně servíruje v podobě grafů svým zvídavějším obyvatelům a kolemjdoucím. Ta samá data pochopitelně po síti míří i na cloudové uložiště, kde jej ke svým analýzám hodlá využívat právě hlavní město ke svým dalším projektům. Aby bylo dosaženo maximálního využití potenciálu těchto lamp, je zde pro majitele elektromobilů možnost si z veřejného osvětlení dobít svůj dopravní prostředek. Pochopitelně za úplatek.

Praha chce i dále pokračovat ve výstavbě chytrých lamp, čímž hodlá podněcovat obyvatele k přesunu na čistší elektrický pohon. A to nemluvíme pouze o elektromobilech. Nicméně do budoucna by se mělo jednat prostřednictvím těchto lamp i o monitoring parkovacích míst nebo hustoty dopravy. V reálném čase si tyto informace bude možné zobrazit nejspíše pomocí aplikace.

Automobily z oceli budou brzy minulostí, nový materiál je až pětkrát lehčí a tužší. Základem je přitom dřevo