Vědci vyvinuli autobaterii imunní vůči mrazu

Znáte to sami. V zimě nemůžete nastartovat a tak saháte pro nabíječku. Podobný problém trápí i elektrické vozy, jež je v takovém počasí těžké dobít. Vědci ale nyní přišli s řešením baterie, která se sama předehřeje na pokojovou teplotu a posléze se rychle nabije.


Je to neustálý problém, který je konfrontován ze všech stran a je tudíž největším strašákem při koupi nového elektromobilu. Baterie ukládané do těchto vozů zatím nemají dostatečnou kapacitu, díky níž by drtivou ranou odzbrojily konkurenci pohybující se spalováním fosilních paliv. Jenomže tím to nekončí. O slovo se v tu chvíli hlásí i cena, životnost baterie nebo rychlost dobíjení.

Samotné dobíjení je navíc velmi problematické v podmínkách, kdy okolní teploty dosahují bodu mrazu. To je ostatně důvod, proč se elektromobily zatím prosazují na trzích, kde v průběhu roku převládá konstantní a především teplé počasí. Na tuto skutečnost se snažili najít řešení vědci z Pensylvánské univerzity a zdá se, že se jim to podařilo.

Čtěte také: ROSTE SPOTŘEBA UHLÍ A ZEMNÍHO PLYNU. MOHOU ZA TO ELEKTROMOBILY?

Jinak velice rezistentní akumulátory pro fungování v takových podmínkách vybavili fólií z niklu a cínu, která obaluje články uvnitř a zároveň tím tvoří vedlejší okruh. Tímto jednoduchým nápadem zapříčinili to, že jakmile v minusových teplotách chce uživatel nabít svůj vůz, proud nejdříve poputuje skrze fólii, která se v důsledku toho ohřeje a předá teplo i článkům. Jakmile teplota uvnitř akumulátoru dosáhne pokojových hodnot, přítomný senzor přeruší okruh a proud namísto toho poputuje do uložiště.

„Unikátní věcí na našem řešení je, že se baterie dokáže zahřát a následně se přepnout do režimu nabíjení zcela automaticky. V důsledku toho nemusí být nikterak měněny ani dobíjecí stanice, které jsou již v provozu. Řízení vytápění a nabíjení je v režii baterií, nikoli nabíječek,“ sdělil ředitel elektrochemického centra univerzity Yang Wang.