Během sobotního závodu v New Yorku došlo k poměrně kontrovezní situaci, která až příliš připomínala aféru z roku 2008, tzv. crashgate. Tehdy během Grand Prix Singapuru dostal Nelson Piquet příkaz do vysílačky přímo od šéfa týmu Renault Flavia Briotereho, aby narazil do bariéry, díky čemuž jeho týmový kolega Fernando Alonso získal výhodu.
“Řekni Andrému, ať zastavi,” žadonil Jean-Eric Vergne do vysílačky. Nicméně tentokrát tým Francouzův požadavek ignoroval a ten měl po závodě co vysvětlovat.
Šampion Vergne potrestán veřejně prospěšnými pracemi za žádost o “odstranění” Lotterera
Dokonce musel na kobereček k závodním komisařům, kteří jej potrestali veřejně prospěšnými pracemi. Ovšem jendalo se ještě o celkem mírný trest. Kdyby se vedení DS Techetaahu rozhodlo Andrého Lotterra odstavit, byl by trest bezpochyby mnohem přísnější. Komisaři rovněž přihlídli k Vergneho obhajobě, podle které jeho požadavek vzešel z obavy o bezpečnost ostatních soupeřů.
“V sobotu byl průběh závodu neuvěřitelný,” vzpomíná francouszký závodník v rozhovoru s Motorsport.com. “(Na trati) Byla zácpa, proto jsem zastavil. Auta za mnou se přibližovala a jedno, dvě auta mě trefila. Měl jsem defekt pneumatiky a moje přední křídlo bylo poničené. Musel jsem do boxů. Byl jsem rád, že jsem se vrátil na trať v tom samém kole.”
Od tohoto okamžiku byl Vergne pod obrovským tlakem, protože po pitstopu nabral na zbytek pole velkou ztrátu a dobře si byl vědom toho, že je pro něj každý bod extrémně důležitý. “Byl jsem ve stresu. V sobotu jsem chtěl vyhrát. Všechno ostatní by bylo selhání. Závod jsem bral jako obrovský neúspěch, byl to úder zpět. Byl jsem k sobě příliš tvrdý. Zkrátka jsem chtěl odvést dobrou práci.”
“Bylo to celkem jednoduché, když vidíte, že je váš kolega o kolo zpět a má poškozené přední křídlo. Projel jsem první dvě zatáčky a on byl na vněšjku druhé zatáčky. Jeho přední křídlo bylo pod autem a on v bariéře. Viděl jsem, že zastavil na kraji trati. Snažil se vyjet. Když je auto robzité, on je o kolo zpět a body už nezíská, tak by každý jezdec v mé situaci řekl: ‘Zastav auto!’. O čem tu vlastně mluvíme? Udělalo se z toho velké halo. Ale tak to není. Nebyl to crashgate.”
Bývalý pilot Toro Rosso se stále pozastavuje nad vlnou kritiky, která se na něj svalila: “Nepožadoval jsem, aby boural. Nic takového. Nejsem přeci hloupý. Nic jsem nepožadoval. Co je na tom tak špatného?”
Doufá, že tento případ bude příkladem pro všechny jeho kolegy jak ve formuli E, tak i královně motorsportu. Ovšem to, že radiová komunikace je veřejná, si velmi dobře uvědomoval. Přesto shledává trest přísným.
“Je to jako ve formuli 1, jako u (Sebastiana) Vettela: V autě jsme v zápalu. To přeci chtějí lidé vidět. Kdybychom byli roboti, bylo by to zatraceně nudné. Jezdci jsou přece ti, kteří to činí zajímavým – sledovat, jak v zápalu boje jezdci žhnou. Podle mě je trest tvrdý, když zvážíte, že stejný trest dostal Vettel, když řekl ‘F**k off, Charlie’ (GP Mexika 2016). Na takové úrovni to nebylo.”
Kompetentní z Audi na návštěvě u komisařů s obálkou plnou peněz
Rodák z Pontoise tvrdí, že za prošetřováním incidentu a následné postrestání může především Audi, které komisaře podplatilo. Také mu není jasné, proč zrovna stáj se sídlem v Ingolstadtu zvolila tento krok, když v jejím vedení je bývalý závodník.
“Viděl jsem, jak ráno šli ke komisařům s papírem a penězi. Viděl jsem je s obálkou s penězi. V tom mě neobalamutí. Musíte zaplatit, když chcete vznést protest. Taková jsou pravidla. Nic jsem neudělal špatně. Především Alan (McNish, šéf týmu) je závodník, něco takového chápe. Všichni by to měli chápat.”
Nicméně podání protestu proti Vergnemu Audi v rozhovoru s německým portálem e-formel.de vyvrací. Naoplátku si DS Techeetah stěžoval na chování Lucase di Grassiho, který kolidoval před inkriminovaným okamžikem s Lottererem. “Byla to pomsta,” věří Vergne. “Měli se mstít týmu, nikoliv mě! Byl jsem ve svém pokoji, byl naštvaný a smutný.”
Diskvalifikace kvůli takovému přešlapu? Byl by to nesmysl
Vergne ani nepřemýšlel nad možností, že by kvůli jednomu požadavku přišel o titul. “Proč by mě měli diskvalifikovat z celé sezony? Vy, média, se musíte trochu zklidnit. (S vedením zádovů) Jsme mluvili jenom pět minut. Dokonce jsme se tam i zasmáli, nebyl to problém. Všechno bylo v pořádku.”